Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Adidas och svårigheten med att registrera design

Publicerad: 26 Juni 2019, 08:19

Att Adidas förlorade ensamrätten för de tre ränderna är ett klassiskt exempel på hur det blivit allt svårare för varumärken att bevisa att deras skyddade enheter är tydligt igenkännbara inom hela EU.


Ämnen i artikeln:

Adidas

Förra veckan förlorade Adidas en varumärkesstrid i EU gällande användandet av dess klassiska tre ränder. Adidas hade försökt få igenom ett bredare skydd för ränderna och menade att de var så synonyma med varumärket Adidas att de, oavsett hur ränderna såg ut och i vilken vinkel de lutade, bör vara exklusiva för dem.

Ansökan gillades dock inte av den ansvariga EU-domstolen som ansåg att allmänheten inte automatiskt antar att det är en Adidasprodukt så fort den är prydd med tre ränder. En viktig del i beslutet var att domstolen ansåg att de tre ränderna är alldeles för simpla för att betraktas som ett mönster.

Beslutet innebär inte att Adidas måste sluta använda sina ränder, utan snarare att andra varumärken kan använda liknande mönster. Adidas har dessutom kvar ensamrätt att använda de tre ränderna inom en rad produktkategorier, däribland skor och huvudbonader.

Graeme Murray, varumärkesjurist på advokatbyrån Marks & Clerk, menar att andra varumärken kan lära sig av Adidas nederlag. För det första menar han att Adidas varit slarviga i inlämnandet av bevismaterial till domstolen. Flera av de bevis som lämnades in hade logotyper och ränder som var utformade på ett annat sätt än vad Adidas hade skydd för, varpå bevismaterialet ogillades av domstolen.

"Att ha en förståelse för vad din registrering faktiskt skyddar och att sättet ni använder en logotyp faktiskt överensstämmer med det är livsviktigt om man i ett senare skede skulle tvingas försvara den".

I en debattartikel på The Drum skriver han vidare att fallet är ett tydligt exempel på hur det blivit allt svårare för varumärken att bevisa att deras skyddade enheter är igenkännbara inom hela den europeiska unionen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Adidas

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.