Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Adland nära döden

Publicerad: 24 Oktober 2008, 14:04

Ett fel på en ny server var nära att radera livsviktiga data för reklamcommunityt Adland. Nära 40 000 filmer, bland dem världens största samling Superbowlfilmer, kunde ha gått förlorade.


Åsk Wäppling

Adland är en community för reklam i olika former. Mest känt är det för sitt filmbibliotek.
För drygt två veckor sedan byttes servern Adland ligger på mot en ny. Den gamla var för liten och för långsam. Men häromdagen blev serverbytet en riktig thriller.
–  Två av hårddiskarna i den nya servern dog plötsligt. Det var ett mekaniskt fel som ingen hade kunnat förutse, säger Åsk Wäppling, den drivande kraften bakom communityt.

De diskar som dog innehöll informationen som pekade till allt innehåll på sajten. På ett analogt bibliotek skulle kraschen ha motsvarat att kartoteket plötsligt försvann. Detta innebar att det inte längre gick att komma åt något innehåll på servern.
– Jag ringde till supporten som helst ville formatera hela serven, men jag lyckades stoppa dem. Tillsammans lyckades vi få igång servern igen och få ut informationen. Sen gav den upp för gott, säger Åsk Wäppling.

Adland har cirka 40 000 besökare dagligen under höstar. Besökstoppen nås i februari under Superbowl då över 100 000 besökare kan titta förbi varje dag. Under sommarens lågsäsong besöker cirka 30 000 sajten dagligen.

Den svenska representationen på sajten är dock liten, både i innehållet och bland besökarna.
– Jag har försökt få svenska byråer att skicka sina filmer, men det händer ingengting. Som svensk vill jag ju att andra ska se de svenska grejerna också. Men jag får 70–100 filmer om dagen från hela världen, så jag vet inte riktigt varför jag ska springa med blåslampa på svenska byråer, säger Åsk Wäppling.Adlands hemsida

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.