Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Adlibris flirtar med bokälskarna

Publicerad: 7 Oktober 2009, 14:09

Waters WidgrenTBWA har gjort en ny filmserie för webbokhandlen Adlibris. – Nu vill vi ta nästa steg och addera andra värden än att vi är billigast, säger Miriam Abu Eid Tjulin, marknadsansvarig.


Ämnen i artikeln:

Enis PüpülekWaters Widgren TBWAAdlibris

Adlibris har hittills satsat mest på på utbudsreklam. Nu har Waters WidgrenTBWA gjort en ny grafisk profil, ny payoff och en ny filmkampanj för lågprisbokhadeln på nätet.
– Vi är jättenöjda, verkligen, säger Miriam Abu Eid Tjulin.

Filmerna går i TV4 och kommer att rulla fram till jul. Det kreativa tänket är att visa situationer där folk läser böcker på jobbet istället för att göra sitt jobb oc blir fångade av en övervakningskamera.
–     Vi hade tre uppgifter att lösa, berättar Enis Püpülek, på WWTBWA som gjort kampanjen.
–      Ta ett kreativt grepp på en utbudskampanj och hitta ett långsiktigt koncept. Där tycker jag att vi har lyckats för vi har tänkt fram ytterligare ett gäng filmer som bygger på fast dramaturgi.

Att använda en övervakningssituation med fast kamera är också ett sätt att serva en  kund med liten budget.
Adlibris gör normalt mycket utbudsannonsering i print. Där har byrån varit inne och gjort ny grafisk profil och ”putsat upp” annonsmanéret lite.
–      För att de ska sticka ut lite med sin affärsidé. Det som är unikt för dem är att de har en väldigt pålitlig leverans, säger Enis Püpülek.

Miriam Abu Eid Tjulin:
–      Det är en stor satsning från vår sida. Tidigare har vi bara kört enklare utbudsannonsering. Nu vill vi utvidga marknadsföringen och visa på vår bredd, framför allt att vi kan erbjuda tips, upplevelser och mycket annat. Nu presenterar vi ett helt koncept med vår nya payoff: ”För bokälskare”.

Arbetsgrupp: Adlibris

Uppdragsgivare: Miriam Abu Eid Tjulin och Pia Stoltz
Byrå: WatersWidgren\TBWA
Projektledare: Carl Osvald
Produktionsledare: Ylva Windolf
Art Director: Enis Püpülek
Copywriter: Johannes Ivarsson
Web Director: Måns Ulvestam
Formgivare: Stefan Gallon
Produktionsbolag: Esteban
Producent: Olof Barr
Regissör: Alex Brügge

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.