Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Adtech-jätten bröt mot GDPR – får betala 650 miljoner

Publicerad: 8 augusti 2022, 08:11

Foto: iantfoto

Retargeting är en av de annonstekniker som påverkats mest av GDPR-lagstiftningen. Nu döms Criteo till dryga böter för sin bristfälliga datahantering.


Ämnen i artikeln:

NyheterGDPR

Det franska adtech-bolaget Criteo har dömts till böter på 65,4 miljoner dollar för brott mot GDPR, det framkommer av bolagets senaste kvartalsrapport. Exakt vilka delar av GDPR bolaget brutit mot är fortfarande oklart men för två år sedan inledde den franska dataskyddsmyndigheten CNIL en utredning om hur Criteo hanterar sin data och hur de hämtar in samtycke från användarna. Själva menar Criteo att de inte gjort något fel och att nivån på boten inte står i relation till ett eventuellt brott.

Även om det för många är ett anonymt bolag spelar Criteo en viktig roll i det europeiska annonsekosystemet. Bolaget specialiserar sig på banner-annonsering via retargeting och är ett av de företag som påverkats mest av GDPR-lagstiftningen. Sedan den nya lagstiftningen kom på plats har de inte längre samma möjligheter som tidigare att rikta annonser mot ”rätt” användare.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

NyheterGDPR

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.