Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Adtechbolaget Journeco expanderar

Publicerad: 19 december 2018, 12:47

Journeco pysslar med datadriven distribution av native advertising. Efter att det senaste 1,5 året varit aktiva på den svenska marknaden expanderar de nu över hela Norden.


Journeco startades av Carl Liverstam och Hugo Hågemark som ett komplement till DSP:n Platform161. Det senaste året har bolaget testat och utvecklat sin produkt i samråd med samarbetspartners på den svenska marknaden. Idén är att hjälpa annonsörer att hitta ett mer datadrivet angreppssätt till distributionen av native-annonser.

– Intresset för datadriven distribution av native advertising växer. Våra annonsörer visade tidigt ett stort intresse för Journeco som helhetslösning och vi valde därför att bolagisera projektet och dess tillhörande teknik och organisation, säger Carl Liverstam, grundare av Journeco, med flera års programmatic-erfarenhet som Nordenchef för Platform161.

Inom kort kommer tjänsten att erbjudas som self service-för ett antal etablerade kunder.

– Utvecklingen av gig-ekonomin som affärsmodell sker i en rasande takt över flera branscher, inte minst inom innehållsproduktion. Journeco har byggt ett stort nätverk av frilansande redaktörer som via vårt matchningsverktyg kan lägga bud på tillgängliga skrivuppdrag, som sedan kopplas samman med annonsörer. I samma plattform kan annonsören sätta upp landningssidor, boka programmatiska medieköp och följa kampanjen genom vårt native-orienterade analysverktyg, säger Ellinor Björkman, commercial director på Journeco, tidigare produktionsledare på Bonnier News Brand Studio.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.