Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Adweek i farozonen

Publicerad: 15 Oktober 2008, 09:23

Nu börjar den rådande finanskrisen att påverka reklamtidningarna. Den trettioåriga amerikanska reklamtidningen Adweek ligger i farozonen.


truefalse

Adweek har problem.

Tidningshuset Nielsen Business Group, som bland annat ger ut titlar som Adweek, Mediaweek och Billboard, håller på att sätta ihop en ny innehållsstrategi. Enligt nyhetssajten Folio har tidningshuset funderingar på att slå ihop redaktionerna för Adweek och Mediaweek som ett sätt att få ner kostnaderna.

Men det är obekräftade nyheter och andra källor gör gällande att planer bara finns om att slå samman vissa delar av organisationen. Enligt källor till Paidcontent.org finns det även risk för uppsägningar.
– Redaktionen har inte fått veta hur många som kan förlora jobben, men det kommer att ske. Men som det är nu finns det inga planer på att slå samman tidningar och ännu har inget beslut tagits om uppsägningar, säger en anonym källa till sajten.

Redan i april lät Nielsen Business Group 40–50 personer gå då annonsintäkterna minskade och ekonomin höll på att försämras. De flesta av dem var redaktionella medarbetare. I november förra året drog man även ner på utgivningstakten för Adweek från 47 till 36 nummer per år. Det ser med andra ord inte så ljust ut för den legendariska reklamtidningen.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.