Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Affärspressen tjänar på krisen

Publicerad: 21 Oktober 2008, 14:16

Finanskrisen innebär ett stort intresse för ekonomisajterna. Både Affärsvärlden och Privata Affärer har fått ett rejält lyft av webbtrafiken under september.


Tidigare topplistor

- Augusti

- Maj

- April

- Mars

- Februari

Resume.se tillsammans med Vassa Eggen presenterar varje månad de svenska tidskrifternas framfart på webben. Under september har många sajter tagit rejäla steg framåt. Alltommat.se är nu nästan dubbelt så stor som tvåan Icakuriren.se.

Här är topp 10 i september:

1. Allt om mat, 191775    43%
2. Icakuriren, 103553    20%
3. Privata affärer, 101047    35%
4. PC för alla    94184    22%
5. QX, 93931    5%
6. Macworld, 90588    12%
7. Veckorevyn, 84732    53%
8. Affärsvärlden, 81369    61%
9. Teknikens värld, 71103    25%
10. M3 68456
(Webbtrafik på svenska magasinsajter under september 2008, jämfört med snittrafiken under augusti 2008. Median av unika besökare, KIA-index)

Kommentar

Finanskrisen har markant ökat trafiken på Privata affärer, Affärsvärlden och Veckans affärer. För Privata affärers del innebär det att de klättrar på Magasintoppen, efter att ha tappat stora trafikandelar tidigare under året. Affärsvärlden lockar nu 20 000 fler unika besökare än Veckans affärer. Men ökningen riskerar vara förgäves då annonsörerna blivit sparsamma och försiktiga.

Även Macworlds exemplariska tillväxt fortsätter och visar därmed att det finns plats för specialtidningar på nätet. Men ingen har några stora alternativa affärsmodeller vid sidan om bannerannonsering, trots att flertalet satsar på webb-tv.

Olle Lidbom, Vassaeggen.se

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.