Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 21 oktober 2008, 14:16
Finanskrisen innebär ett stort intresse för ekonomisajterna.
Både Affärsvärlden och Privata Affärer har fått ett rejält lyft av webbtrafiken under september.
- Augusti
- Maj
- April
- Mars
- Februari
Resume.se tillsammans med Vassa Eggen presenterar varje månad de svenska tidskrifternas framfart på webben. Under september har många sajter tagit rejäla steg framåt. Alltommat.se är nu nästan dubbelt så stor som tvåan Icakuriren.se.
Här är topp 10 i september:
1. Allt om mat, 191775 43%
2. Icakuriren, 103553 20%
3. Privata affärer, 101047 35%
4. PC för alla 94184 22%
5. QX, 93931 5%
6. Macworld, 90588 12%
7. Veckorevyn, 84732 53%
8. Affärsvärlden, 81369 61%
9. Teknikens värld, 71103 25%
10. M3 68456
(Webbtrafik på svenska magasinsajter under september 2008, jämfört med snittrafiken under augusti 2008. Median av unika besökare, KIA-index)
Finanskrisen har markant ökat trafiken på Privata affärer, Affärsvärlden och Veckans affärer. För Privata affärers del innebär det att de klättrar på Magasintoppen, efter att ha tappat stora trafikandelar tidigare under året. Affärsvärlden lockar nu 20 000 fler unika besökare än Veckans affärer. Men ökningen riskerar vara förgäves då annonsörerna blivit sparsamma och försiktiga.
Även Macworlds exemplariska tillväxt fortsätter och visar därmed att det finns plats för specialtidningar på nätet. Men ingen har några stora alternativa affärsmodeller vid sidan om bannerannonsering, trots att flertalet satsar på webb-tv.
Olle Lidbom, Vassaeggen.se
Tobias Rydergren