Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Affärsvärlden har tappat kontrollen över sitt varumärke

Publicerad: 23 Augusti 2013, 12:54

Affärsvärldens chefredaktör och ansvarige utgivare Jon Åsberg

Foto: Jörgen Appelgren/Affärsvärlden

Tidningen Affärsvärlden äger inte längre sitt varumärke. En utomstående person ansökte om att få registrera varumärket Affärsvärlden i slutet av juni i år.


Ämnen i artikeln:

TalentumAffärsvärlden

– Det är första gången jag hör talas om det här, säger Affärsvärldens chefredaktör och ansvarig utgivare Jon Åsberg. Jag får be vår marknadschef titta på saken och i värsta fall få vi väl koppla in våra jurister.

De kan tyckas konstigt att en utomstående person kan lämna in en varumärkesansökan på ett så välkänt varumärke som Affärsvärlden. Men vid en närmare kontroll visar det sig att Affärsvärlden inte varit registrerat som varumärke sedan 1996.

Då underlät Stiftelsen Affärsvärlden att förnya varumärket trots påstötning från Patent- och registreringsverket.

– Utgivningsbeviset för Affärsvärlden ägs av en stiftelse som i sin tur låter Talentum använda det, säger Jon Åsberg. Jag vet inte hur viktigt det är att också ha varumärket registerat också, men vi får kolla på det.

Den utomstånde personens registreringsansökan är ännu inte färdigbehandlad av Patent- och registreringsverket, men om ansökan skulle gå igenom så har Affärsvärlde tre månader på sig att hävda att varumärket är så inarbetat att det inte går att göra en ny registrering.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

TalentumAffärsvärlden

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.