Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Affärsvärlden tappar attraktivt SIF-avtal

Publicerad: 21 december 2007, 12:30

SIF förlänger inte avtalet med Affärsvärlden som ökat tidningens upplaga med drygt 20 000 exemplar.
Det innebär att tidningen på kort sikt tappar i konkurrenskraft mot Veckans Affärer.
– Vi kommer att erbjuda alla som i dag har tidningen att aktivt välja om de gratis vill förlänga prenumerationen, säger Christer Björkin, vd för Talentum i Sverige.


Avtalet löper ut vid årsskiftet. Anledningen till att det inte förlängs är sammanslagningen av SIF och HTF.
De båda fackförbunden bildar efter årsskiftet den nya organisationen Unionen.

Affärsvärlden inledde sitt samarbete med SIF för drygt två år sedan. SIF använde tidningen som en bonus för medlemmar på chefspositioner. SIF hade under en längre tid tappat medlemmar till Ledarna, som bland annat får tidningen Chef.

Samarbetet gav Affärsvärlden en strategisk konkurrensfördel som innebar att upplagan nästan fördubblades, och med cirka 12 000 exemplar passerade konkurrenten Veckans Affärers drygt 35 000 exemplar.

Enligt SIF betalade man 3,2 miljoner kronor för att 20 000 medlemmar skulle få Affärsvärlden.

– Vi har sagt upp alla tidigare avtal med våra underleverantörer som ett led i sammanslagningen, säger Jenny Rundbladh, projektledare på SIF, och tillägger:

– I vår satsning på chefer ska vi i stället göra en chefsbilaga som bladas in i medlemstidningen.

Christer Björkin
, vd för Talentum i Sverige, är optimistiskt trots att avtalet inte förlängs.

– Vi kommer att erbjuda alla som i dag har tidningen att aktivt välja om de gratis vill förlänga prenumerationen, säger han.

Det är väl ändå inte särskilt sannolikt att alla kommer att välja att behålla tidningen?

– På kort sikt får vi nog räkna med att tappa upplaga, men på lite längre sikt arbetar vi med nya distributionslösningar. Vi kommer till exempel att inleda ett samarbete med ett flygbolag, men har även andra lösningar på gång som jag inte kan berätta om nu. På lång sikt bedömer jag att vi kan behålla nuvarande upplaga, säger han.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.