Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Aftonbladet biffar upp Nöjesbladet

Publicerad: 3 februari 2010, 10:54

Aftonbladet gör en stor förändring av Nöjesbladet. – Det är en helt ny tidning, säger nöjeschefen Klas Lindberg.


Ämnen i artikeln:

NöjesbladetKlas Lindberg

Dummyn till nya Nöjesbladet.

Aftonbladet har haft en stor succé med sportbilagan Sportbladet. 2008 lanserade tidningen ytterligare en ”rygg” Nöjesbladet som kommer ut fredag till och med söndag.

I oktober kunde Resume.se avslöja att tidningen planerade att lägga ner bilagan på lördag och söndag. De planerna sätts nu i verket samtidigt som Nöjesbladet får en rejäl omgörning.
– Tidningen ska få en mer tydlig egen identitet. Vi tar greppet om nöjeshelgen på fredagen. Vi har samlat allt guidematerial och presenterar det med en ny layout.

I och med omgörningen blir tidningen tjockare. Nu kommer den att rymma mellan 24 och 28 sidor jämfört med 16 till 20 tidigare. Helst hade man gjort 32 sidor, men det gick inte att lösa rent tekniskt. Istället har man jobbat mycket med nya annonsformat.
– Vi vill ha mer kreativa lösningar. Det kan vara chips som ramlar ner i en påse eller fotsteg över en sida som går till annonsen.

De nya annonslösningen ska göra att annonserna tar mindre plats och redaktionen därmed får bre ut sitt material mera.

Klas Lindberg säger att han funderat på en omgörning av Nöjesbladet sedan i somras och att arbetet sedan intensifierats de senaste månaderna. En annan nyhet är att tidningen släpper in läsarna mer.
– De kommer att ha med sina egna topplistor och tycka till om våra recensioner.

Nya Nöjesbladet har premiär på fredag. Den kommer att marknadsföras hårt med budskapet ”Vi ska ge dig en femplushelg”.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

NöjesbladetKlas Lindberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.