Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Aftonbladet ökade 300 procent i MMS mätningar – så gick det till

Publicerad: 7 Juni 2018, 13:28

Foto: Montage

I princip över en natt ökade Aftonbladets tv-siffror med 300 procent. Hur är det möjligt? Resumé Insikt grottade ner sig i siffror och hittade en berättelse om hur nya spelare och autostarter förändrat spelreglerna för mätsystemen.


Ämnen i artikeln:

GranskningInsiktAftonbladetResumé InsiktExpressen

Den som följt kvällspressens tv-satsningar har knappast kunnat undgå den kapplöpning som skett mellan Expressen och Aftonbladet. Båda kvällstidningarna är inspirerade av medier som Facebook och Youtube med autostart på sina videos, dock inte med ljud eller någon bild som följer med när man scrollar i flödet. Kapplöpningen har också lett till nya format och sändningar.

Måndagen den 25:e september i fjol var inte som andra måndagar på Aftonbladet. MMS sade sig ha tekniska problem med kvällstidningens siffror, vilket gjorde att Aftonbladet tog en paus från mätningarna, där dess tv-verksamhet till skillnad från konkurrenten Expressen, hade mätts sedan hösten 2015.

Sex veckor senare var de tillbaka. Men då hade det onekligen hänt något. Resumé Insikt har tittat på siffrorna från MMS tv-mätning och konstaterat en tydlig förändring efter pausen. Man gick från knappt tio miljoner startade strömmar i veckan till 30 miljoner.

I juli 2017, strax innan Aftonbladet tar en paus från mätningarna, är det en blandning av klassiska nyhets- och nöjesinslag av olika längd som flest tittare är intresserade av.

Listan över de mest populära programmen ett par månader efter Aftonbladets MMS-paus visar att det inte längre är klassiska nyhets- och nöjesinslag som tycks intressera publiken. I stället är det inslag om dagens fem rubriker – ett klipp som fått miljontals visningar. Sedan i höstas har Aftonbladet infört stickyspelare och en spelare längst ner i artikeln som de dock inte säljer annonser på än, men som räknas med i MMS mätningar.

Samtidigt tycks konsekvensen bli att publiken blir mindre och mindre intresserad av att se klart Aftonbladets klipp. Snitt-tittartiden sjunker från 90 procent i juli 2017 till 29 procent i april 2018.

Resumé Insikt har granskat både Aftonbladets och Expressens arbete med autostarter.

Vad är syftet bakom strategierna? Hur vet man om människor tittar eller inte när det kan vara autostartade strömmar i en frimärkesstor spelare utan ljud? Är MMS siffror fortfarande relevanta? Och hur påverkas annonsörerna?

Detta är första delen av fyra i Resumé Insikts granskning av tv-mätningar och autostarter. Vill du veta mer? Prenumerera på Insikt.

Prova Resumé Insikt i 30 dagar

Är du redan prenumerant? Logga in här!

Resumé Insikt har i fyra delar granskat Aftonbladets mätboost, MMS mätning och autostarter. Här är övriga artiklar:

1. Medierådgivarna kräver: redovisa autostarterna
2. Aftonbladet och MMS om jätteökningen – "annonsörerna låter sig inte luras"
3. Expressen fåordiga – redovisar bara reklamstarter i MMS

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.