Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Aftonbladet utmanar landsortspressen

Publicerad: 4 juli 2013, 06:43

Foto: Andreas Elgstrand

Aftonbladet börjar sälja lokala digitala annonser i höst. Landsortspressen ser satsningen som ett direkt hot. – De bör ta av sig offerkoftan och se en möjlighet till partnerskap, säger Aftonbladets publisher Jan Helin.


Ämnen i artikeln:

Olle LidbomAftonbladetAlmedalen 2013Jan Helin

Efter sommaren lanserar Aftonbladet en annonssatsning där kunden kan zona sin digitala reklam lokalt. De senaste åren har tv-bolagen med TV4 i spetsen sålt regional och lokal reklam och kapat åt sig närmare en miljard av landsortspressen kaka.

Aftonbladets satsning slår direkt mot lokaltidningarnas webb- och mobilsatsningar. Och på ett seminarium i går dömde Jan Helin ut deras digitala satsningar.

– Jag satt i publiken och fick höra hur oduglig jag är på nätet, säger Correns publisher Charlotta Friborg syrligt. Jan Helin har kanske en poäng i att vi ligger efter, men vi är inte så odugliga som han säger.

– Vi har noterat att det är en offensiv från Aftonbladet på gång. Vi får ytterligare en konkurrent, men vi har redan globala konkurrenter. Det blir en skiktning i annonsörer som tycker att relationen till oss är viktig och de som bara söker volym.

Medieanalytikern Olle Lidbom tror att det största hotet riktas mot lokaltidningarnas mobila satsningar:
– Aftonbladet är störst på nätet på alla lokala marknader utom Helsingborg och Umeå. Många lokaltidningar är ändå rätt starka på nätet, men de är svaga mobilt. Nu lägger de mycket kraft på webben, men kunderna är redan i mobilen och där är Aftonbladet urstarka.

Aftonbladets strategi är att vara gratis, medan de flesta lokaltidningar överväger betalväggar. Det kan stärka Aftonbladets trafikövertag. Mittmedias koncernchef Thomas Peterssohn lanserar betallösning till nyår och ger Jan Helin rätt:
– Vi har klamrat oss fast vid tryckpressen. Men nu ska alla våra 400 journalister arbeta "digitalt först" och säljsidan får fler digitala specialister. Vi lanserar nya annonspaket ihop med Google och Facebook och har 200 säljare som följt våra kunder i decennier. Nu ska vi ta dem vid handen in i den digitala omställningen. Vi räknar med en tuff match, men Aftonbladet kommer inte att lyckas sälja lokalt. Vid nyår lanserar Mittmedias 18 tidningar en ny plattform och inför samtidigt en betalmodell:

– Vi ska ha en större andel betalmaterial än Aftonbladet. Det finns betalningsvilja hos de yngre "digital natives". Våra tidningar står på sikt inför neddragningar i periodicitet, distribution och servicenivå. Det viktiga för oss är inte kanal, utan varumärke, relation och journalistik. Inget hot Jan Helin bekräftar att satsningen kan komma i höst, men vill släta över sin kritik av landsortstidningarna:

– De bör inte se oss som hot, utan som möjlighet. Vi pratar redan partnerskap med några av dem. De behöver trafik och flera av dem har ingen mobillösning. Alternativt kan de se oss som konkurrent och bygga något eget.

– I den mån jag har kritik mot dem, för många av dem ligger efter, var det ingen kritik mot kämpande kollegor, utan mot ägarna. Herenco är lika stora som Aftonbladet ekonomiskt, de gick online i maj i år.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.