Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Aftonbladet värvar Challe Berglund

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

I morgon, tisdag, börjar en av Sveriges mest kända sportprofiler på Aftonbladet. Där ska Challe Berglund hitta nya lösningar för annonsörer till kvällstidningens numera två sportkanaler. (Uppdaterad.)


I dag var det premiär för Aftonbladets sportmagasin. Samtidigt presenterar man ett tungt nyförvärv i hockeylegenden och travexperten Challe Berglund.Arbetsplatsen blir Aftonbladets annonsavdelning, där han blir produktansvarig för annonsförsäljningen till Sportbladet och Sportmagasinet.- Han är mycket kunnig om den moderna sportbranschen som genomgår en stark förändring, säger Aftonbladets informationschef Olof Brundin. En bransch som gått från termosen på läktaren till en modern nöjesindustri. Challe Berglund kan detta inifrån, både som idrottsman och ledare.Genom förvärvet vill Aftonbladet också visa marknaden att man har fullt fokus på sport, och att Aftonbladet ska vara "det självklara förstahandsvalet inom sport" för annonsörerna.Challe Berglund är en tungt meriterad idrottsman, med bland annat fem SM-tecken i prishyllan som han tagit i Djurgårdströjan. Han har dessutom OS-guld och VM-guld. Han har också kunnat ses i TV4:s travmagasin Vinnare.Något han kommer fortsätta med även i framtiden.- Jag kommer fortsätta med travet på onsdagkvällar och med Hockeykväll på torsdagar, säger Charles berglund. Däremot har jag av förklarliga skäl fått sluta skriva travtips i Expressen. Jag kommer även sluta med lunchtravet Dagens Rätt i Tv4.Challe Berglund hör, enligt Olof Brundin, till den generation hockeyspelare som haft "ett riktigt jobb" utanför hockeyn. Berglund har bland annat sysslat med försäljning av profilkläder. Ren mediaförsäljning blir däremot något nytt.- Jag har en del tankar och idéer om vad jag ska göra på Aftonbladet, sedan får vi se om de funkar i verkligheten eller bara i min drömvärld.

Karin Jansson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.