Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ägarna missnöjda med Farfars vinst

Publicerad: 7 februari 2008, 13:19

Succébyrån Farfar har problem med att hålla uppe vinsten. Trots att omsättningen ökade med hela 20 procent förra året så minskar vinsten. Nigel Morris, hos ägaren Aegis, är enligt Resumés källa inte nöjd. Morris tar nu över ordförandeklubban i Farfar.


Nigel Morris, blir ordförande i Farfar.

- Guldlejon i Cannes för Dieselkampanjen  
   - Rankad till världens bästa interaktiva byrå  
   - Nytt globalt uppdrag för Reebok
Förra året var ett fantastiskt år för webbbyrån Farfar och dess vd Matias Palm-Jensen.
Men Farfars framgångar slår inte igenom på sista raden.
Enligt en initierad källa ökade visserligen Farfars omsättning förra året med över tjugo procent till en bit över 35 miljoner kronor.
Men vinsten hänger inte med.
– Vinsten 2007 blir marginellt sämre än året innan, då den uppgick till 5,9 miljoner kronor, säger en initierad källa till Resumé.
Därmed skulle Farfars vinstmarginal sjunka till en bra bit under tjugo procent.

– Kostnaderna har gått upp för Farfar, med fler anställda samt mycket resor och resurser till internationella projekt och uppstarten i New York, säger Göran af Klercker, vd på Aegis i Sverige.

Börsnoterade Aegis köpte Farfar i början av 2005. Farfar sorterar under Isobar och Matias Palm-Jensen har hittills rapporterat dels till Göran af Klercker, vd för Aegis i Sverige, dels till Nigel Morris, vd på Isobar i London.

Men enligt Resumés källa är Nigel Morris missnöjd med Farfars svårigheter att växa på sista raden. Aegis har därför vidtagit flera åtgärder för att styra upp verksamheten.
– Nigel Morris tar över ordförandeklubban i Farfar om några veckor, bekräftar Göran af Klercker.
Dessutom ska Matias Palm-Jensen i fortsättningen enbart rapportera till Nigel Morris.

Läs mer om Farfars ekonomi i veckans nummer av Resumés papperstidning.

Bernt Hermele

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.