Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Agency får Bransons rymduppdrag

Publicerad: 13 mars 2009, 13:30

Agency blir Virgin Galactics pr-byrå när det brittiska bolaget startar rymdresor från Kiruna. Första uppdraget blir att tillkännage vilka fem resagenturer som får rätten att sälja rymdresorna till det facila priset av 200 000 dollar.


Sir Richard Branson in Space.

Jesper Lövkvist, creative director på Agency, får inte avslöja vilka fem bolag som är aktuella för uppdraget.  De är inte ens givet att etablerade resebolag ska förmedla rymdresorna, förklarar han.
– Det är något vi berättar på TUR-mässan i Göteborg på tisdag i nästa vecka.

Jesper Lövkvist vill heller inte uppge värdet på uppdraget för Agency.
– Det beror också på Virgin Galactics planer, samarbetet är så pass nytt att det är svårt att svara på.

Virgin Galactic grundades 2004 av entreprenören Richard Branson och ska inom några år arrangera de första rymdresorna från Kiruna i Sverige och New Mexico, USA.
Biljettpriset för en rymdresa under första året är 200 000 dollar, men väntas sjunka till 20 000 dollar efter per år. Enligt Jesper Lövkvist har 300 personer från hela världen redan betalat handpenning.

Hur bedömer ni marknaden, 200 000 dollar är ju väldigt dyrt?
– Jo, men de kommer ju att bli lägre. Och Richard Branson och Virgin Galactic skulle aldrig göra detta om de inte såg det som ett kommersiellt genomförbart projekt.

Vet du något om det svenska intresset?
– Det är några som anmält intresse, men det är allt som jag vet

Ska rymdresorna säljas med traditionell reklam?

– Det finns sannolikt inte något behov eftersom de redan har en sådan stark produkt i botten.

Skulle du själv kunna tänka sig att betala 200 000 dollar för en rymdresa
?
– Inte 200 000 dollar, men väl 20 000 dollar.  

Vad innehåller resan, åker man runt i bana?

– Det är ett så kallad rymdskutt, vilket innebär att man flyger upp med ett moderskepp som släpper en raketfarkost som går ut i rymden. Där upplever man under 4-5 minuter tyngdlöshet.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.