Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ägget är kläckt – bar budskap om psykisk ohälsa

Publicerad: 4 februari 2019, 10:03

Kreatören Chris Godfrey på kommunikationsbyrån The&Partnership är mannen bakom världens mest gillade Instagram-bild. Syftet var att bringa uppmärksamhet till psykisk ohälsa.


Ämnen i artikeln:

The&Partnership

Det har länge spekulerats i vem eller vilka som ligger bakom Instagram-kontot "world_record_egg", kontot med världens mest gillade Instagram-bild. För ett par veckor sedan kontaktades Resumé av The&Partnership som sa sig ligga bakom ägget, ett uttalande de sedermera backade från.

Nu verkar det dock som att det är byrån, eller åtminstone en anställd på byrån, som ligger bakom den virala bilden. I flera intervjuer har nu Chris Godfrey, kreatör på The&Partnerships Londonkontor, bekräftat att det är han tillsammans med några kollegor som startat och drivit kontot. Målet var att få någonting sjukt enkelt att slå rekordet för den mest gillade bilden på Instagram, ett rekord som tidigare tillhörde Kylie Jenner. Äggbilden har i skrivande stund omkring 52 miljoner likes.

Godfrey berättar för New York Times att han valde just ett ägg på grund av dess få hårda kanter.

– Ett ägg har inget kön, ingen etnicitet eller religion. Ett ägg är ett ägg, det är universellt, säger han.

Vidare berättar Godfrey att ägget främst har engagerat en yngre målgrupp och att de fått in en rad filmer på hur barn i klassrum uppmanar sina lärare att gilla bilden.

Sedan tidigare har streamingtjänsten Hulu meddelat att de har ett finger med i spelet, och under gårdagens Super Bowl avslöjades budskapet bakom ägget. Oavsett om det råder tvetydigheter kring hur sociala medier påverkar vår psykiska hälsa har Hulu och The&Partnership riktat in sig på att de kan innebära en rejäl press på våra vardagliga liv. I en reklamspot berättar ägget, som fått namnet Eugene, att hen sedan bilden blev viral känt en allt högre press. Eugene uppmanar därefter de som känner av en liknande press att prata med någon om sin psykiska ohälsa. Eugene hänvisar också till organisationen Mental Health America. På Twitter säger organisationen att skaparna till kontot kontakta dem och frågade om de var okej med att de som en del av kampanjen hänvisade till deras organisation. Mental Health America säger själva att de inte hade någon aning om vad det stora avslöjandet egentligen skulle handla om.

Kontoskaparna säger att psykisk ohälsa bara är den första av en rad frågor som man kommer använda sin plattform till att rikta uppmärksamhet mot.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

The&Partnership

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.