Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

AI-drivna verktyg ska ge Kicks-kunder en mer personlig köpupplevelse

Publicerad: 30 september 2022, 13:03

Kicks tar steget längre i sin omnikanalstrategi. Verktyg som använder sig av artificiell intelligens ska ge kunderna möjlighet att prova produkterna och få samma köpupplevelse på hemmaplan.

Ämnen i artikeln:

Artificiell intelligensKicksNyheter

Stina Eriksson

s.eriksson.resume@resume.se


Tidigare i år lanserade Kicks ett AI-verktyg för hudvårdsanalys för att stötta sina kunders hudvårdsresa. Kicks är första skönhetsaktören i Norden som använder sig av AI-verktyg och nu fortsätter man att rulla ut ytterligare digitala verktyg för att erbjuda en ännu mer personlig och guidande köpupplevelse. Nytt är ”Makeup advisor”, som ger personliga makeuprekommendationer, samt ”Virtual try on”, där kunden kan testa makeupprodukter live.

Bild 1/2  

– Som Nordens ledande skönhetsaktör vill vi alltid ligga i framkant och driva den digitala utvecklingen inom branschen. Att konstant förbättra kundupplevelsen, för att stärka både kundnöjdhet och lojalitet, är avgörande för att vi som bolag ska kunna vara fortsatt konkurrenskraftiga. Med våra digitala verktyg tar vi ytterligare ett steg framåt när det kommer till personlig guidning, oavsett kanal, och som gör att våra kunder ännu lättare kan hitta skräddarsydd skönhet baserat på deras behov, säger Freddy Sobin, vd på Kicks.

Att erbjuda en personlig och guidande köpupplevelse oavsett kanal är en central del i bolagets omnikanalsstrategi. Verktygen kan även användas av Kicks butiker via iPads. Med AI-drivna produktrekommendationer och virtuell makeup-provning får kunden hjälp att testa produkter i realtid. Ansiktet skannas med kameran på enheten, och kunden kan direkt se hur makeupprodukten ser ut. 

– Vi såg snabbt ett stort intresse bland våra kunder för det digitala verktyget för hudvårdsanalys som lanserades tidigare i år. De kunder som interagerar med verktyget, besöker fler sidor på sajten samt stannar kvar längre. Vi ser även att de har ett högre snittkvitto än övriga besökare. Allt detta är en tydlig signal på att denna satsning ligger helt i linje med vad våra kunder efterfrågar, säger Carola Lundell, marknadschef på Kicks.

Bild 1/2  

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev