Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Åke Lundberg

Publicerad: 28 augusti 2008, 13:53

Vad är bra reklam?


Åke Lundberg

– Det beror på dess syfte. Ibland är dess roll att rakt och enkelt uppmuntra till köp. Ibland handlar det om att ändra attityder och bygga varumärken.

Egen reklamfavorit - utom den egna?
– Det kanske beror på att semestern är i nära minne, men jag gillar Fritidsresors reklam. Den väcker lusten att resa, och väcker känslor.

Vad har betytt mest för ditt varumärkes framgångar senaste året?
– I vår värld betyder produkten fortfarande oerhört mycket. Vi har breddat vårt program och vi kan se att den gamla bilden av Volkswagen har ändrats ganska snabbt. Som varumärke är det mer vitalt och spännande.

Kampanjer som varit viktiga?
– Lanseringen av VW Tiguan i början av året. Det är just en sådan produkt som förändrar bilden av Volkswagen.

Några förändringar i mediemixen framöver?

– Inte något planerat. Men blir det tuffare tider framöver kommer vi kanske koncentrera oss lite mer. Och då blir det ännu viktigare med den säljnära marknadsföringen.

Internet kallas för den viktigaste bilhallen i dag?
– Ja, och internet tar och kommer att ta en växande andel även i vår marknadsföring. Alla köpare tittar där i dag. Vi är stora också på företagsbilar, och trenden är den samma där - internet är en viktig del i processen när man gör sitt val.

Bilbranschen viker nedåt allmänt sett. Är ni oroade?

– Ja, det är en nedåtgånde trend och ännu värre blir det när branschens summerar augusti.

Utmaningar framöver?
– Naturligtvis en minskande försäljning. Vi hyser ändå goda förhoppningar, inte minst genom att en ny Golfmodell lanseras senare i höst. VW Golf är vår storsäljare.

Saker i omvärlden som påverkar?

– Självklart påverkar stigande bensin- och dieselpriser, men framförallt hela miljödebatten. Det är en påverkan som vi bara sett början på, och det gäller att vara väl rustad där.

Öka eller minska investeringarna 2009?
– Vi ökar inte i alla fall. Förhoppningesvis ligger vi kvar på samma nivå, det beror på utfallet i höst.

Hur uppfattar du din roll som marknadschef?
– En spännande roll som är fylld av utmaningar, eftersom saker hela tiden förändras.

Om ett år - var befinner ni er då?

– Trots en vikande bilförsäljning har vi stärkt vår ställning. Vi är nummer två efter Volvo i dag, men ha knapprat in ytterligare en bit.

Fakta:   
Reklambyrå: DDB
Mediebyrå: Mediacom
PR-byrå: Ingen fast partner
Investeringar 2007: 235 miljoner brutto

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.