Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Åkestam Holst och Arlas känga är årets konsumentkampanj

Publicerad: 29 november 2018, 18:30


Ämnen i artikeln:

ArlaÅkestam Holst100-wattaren

Pjölk, trölk, brölk och sölk – det smakar inte mjölk. I flera år har det pågått ett krig på reklamplats mellan mjölkindustrin och Oatly som togs hela vägen upp till domstol. I kampanjen "Bara mjölk smakar mjölk" ville Åkestam Holst och Arla lyfta smakdimensionen av drycken. Kampanjen, som bland annat innehöll ett antal filmer med humoristisk trist regisserade av Sara Haag, var den första i Åkestam Holst kommunikationskoncept för Arla efter att byrån tagit hem uppdraget tidigare i år.

Det vilar ett tungt ansvar på Arlas axlar i en tid av minskad mjölkkonsumtion. Arla har ett behov av att stärka mjölkens varumärke när anseendet är naggat i kanten och Åkestam Holst valde på ett lättsamt sätt att lyfta fram en av produktens möjliga konkurrensfördelar.

Nu vinner "Bara mjölk smakar mjölk" 100 watt i kategorin kampanj konsument med motiveringen:
"Att vara hårt utsatt och ifrågasatt som kategori kan få många att ge upp. Det krävs mod att våga kommunicera och det krävs förståelse och äkthet för att bli trovärdig. Genom att lyfta och hylla det unika och oersättliga bygger de sin reklam på en stabil grund. En inkluderande smakfull tonalitet känns bra i magen och leder till en återhämtad affär.En revansch som smakar gott!"

Övriga vinnare i kategorin:
75 watt Nord DDB och Delicato – "Delicatoasken"
50 watt King och Cancerfonden – "Minns det som i går"

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.