Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Aktiespararna varnar för köparen

Publicerad: 14 April 2010, 14:14

Den danska börsnoterade reklamkoncernen Bark Group köper reklam- och mediebyrån Tre Kronor. Men danska motsvarigheten till Aktiespararna, Dansk Aktionærforening, har gått ut med varningar till medlemmarna efter att Barks börsvärde har skjutit i höjden.


Ämnen i artikeln:

Bark StockholmTre Kronor

truefalse

Tre Kronors grundare och vd Niclas Fröberg (Foto: Björn Elgstrand)

Samtidigt som det står klart att danska Bark Group förvärvar en av Sveriges främsta mediebyråer, Tre Kronor, väcks frågetecken. Allt har sin bakgrund i att Barks kurs nyligen gick från 20 till nära 70 cent på amerikanska OTC-listan:
– OTC-listan är inte reglerad och vi är övertygade om att personer inom eller utanför Bark medvetet har drivit upp kursen. Vi har varnat medlemmarna, säger Jens Møller Nielsen, chefredaktör för Aktionæren och Share­holders.dk.

Barks styrelseordförande, Bengt Helvang, tillbakavisar kritiken. Han menar att Bark rapporterar enligt de tuffa regler som gäller i USA, att man inte kände till att OTC-listan har dåligt rykte samt att Bark gick ut med information om att man inte ställde sig bakom värderingen:
– Vi är nöjda med att marknaden har reglerat sig själv. Man får också komma ihåg att vi som leder Bark Group inte hade något att vinna på kursutvecklingen då vi endast får sälja aktier efter först tre år, säger Bengt Helvang.

Grundare och vd för Tre Kronor, som bland annat har utsetts till Sveriges bästa medie­byrå, Niclas Fröberg blir ny vd för Barks medie­division:
– Jag och mina partner hade aldrig gått in i detta om vi inte trodde på idén att skapa ett ­företag som erbjuder resultatbaserad marknadsföring.

Bark och Tre Kronor har högtflygande planer. Först ska Tre Kronor införa sin resultatbaserade affärsmodell i Bark Groups verksamhet i Danmark. Därefter siktar Bark in sig på att erövra ­Europa och USA. Inom fyra år är ambitionen att bli ett av tio-i-topp-nätverken i ­Europa.

Niclas Fröberg hävdar att man för närvarande för intressanta dialoger med bolag i ett antal länder.
Även om Barks kurs­utveckling har ifrågasatts är det inget som säger att affären går dåligt.

Tre Kronor har kunder som Rusta, Hemfrid, Wonder­cruises, Bringwell, Bonnier Gaming och Universal Music. På bara två år gick byrån från en omsättning på 26 miljoner kronor 2008 till 127 miljoner kronor 2009. Byråintäkten ligger på cirka 10 miljoner kronor. Bark Group brottas visserligen med lönsamhetsproblem, men har samtidigt tunga kunder som Jägermeister och Köpenhamns stad.
– Vi försöker skapa något nytt. Ett skandinaviskt nätverk som kan utmana nätverken i USA, säger Bengt Helvang.

I dag, torsdag, släpper Bark Group sin rapport för 2009.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Bark StockholmTre Kronor

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.