Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Albrecht: 2008 var ett rekordår

Publicerad: 12 februari 2009, 13:55

MTG var inte märkt av den finansiella krisen sista kvartalet 2008.
Försäljningen ökade med 18 procent till drygt 3,8 miljarder jämfört med samma kvartal förra året. Rörelseresultatet ökade ännu mer: 22 procent.
– 2008 var ett rekordår för MTG, både i termer av försäljning och lönsamhet, sammanfattar vd Hans-Holger Albrecht, i en kommentar. (UPPDATERAD)


MTG sammanfattar i ett pressutskick fjärde kvartalet i följande punkter:
• Försäljningen ökade med 18 procent till 3.845 (3.268) Mkr
• Koncernens rörelseresultat ökade med 22 procent till 746 (611) Mkr och rörelsemarginalen uppgick till 19 procent (19)
• Koncernens kassaflöde från rörelsen mer än fördubblades till 681 (288) Mkr
• Resultatet efter skatt uppgick till 528 (458) Mkr  
• Resultatet per aktie före utspädning uppgick 7,50 (6,48) kr

Totalt sålde MTG för drygt 13 miljarder under 2008, en ökning med 16 procent.

Det är sjuttonde kvartalet i rad som MTG visar tvåsiffrig försäljningstillväxt.
Det goda sista kvartalet bidrar också till att höja rörelsemarginalen för helåret som blir 20 procent, ett par procentenheter bättre jämfört med 2007.

Rörelseresultatet förbättrades kraftigt till närmare 3,7 miljarder, främst tack vare en nettovinst på 1.15 miljarder från försäljningen av ryska DTV-gruppen.
Rensat från den affären ökade rörelseresultatet drygt 24 procent.

Resultatet efter skatt uppgick till drygt 2,9 miljarder vilket i det närmaste är en fördubbling jämfört med året innan.

Bolaget har också gjort en stor nedskrivning på affärsområdet Online på motsvarande 76 miljoner. En betydande andel av värdet i bolaget har utgjorts av köpet av Playahead, som MTG betalade 100 mkr för 2006.  

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef låter antyda att det kan bli svårt för MTG att fortsätta leverera i samma takt som tidigare.
Bolaget har också gjort stora förvärv på vikande marknader i Östeuropa. Förra året köpte man till exempel Bulgariens största kanal  Nova Televizija  för närmare 6 miljarder.

–  När vi nu går in i 2009 kan vi konstatera att marknadsläget har blivit avsevärt mer utmanande på grund av den effekt som den ekonomiska nedgången och finanskrisen har på mediebudgetar och konsumtionsmönster. Dessa faktorer påverkar vår verksamhet negativt, men förändrar varken den långsiktiga potentialen i de marknader där vi är närvarande eller vår avsikt att fortsätta implementera vår framgångsrika flerkanals-strategi i ett flertal länder, säger han i en kommentar.

Hans-Holger Albrecht öppnar samtidigt för fortsatta förvärv:

– Vi har anpassat våra planer efter det förändrade marknadsläget och utsikten för den närmaste tiden, men med utmaningar följer också möjligheter som innebär att vi genomför selektiva och välgenomtänkta investeringar för att fortsätta bygga vår framtida marknadsposition.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.