Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Alex Schulman är ute och cyklar"

Publicerad: 16 november 2009, 11:04

– Jag är större än Ekdal, sa Alex Schulman. Nu döms han ut av MMS vd Pontus Bergdahl som menar att Schulman Show på aftonbladet.se egentligen är nere på TV8:s tittarnivåer. –  Alex Schulman är helt ute och cyklar, säger Pontus Bergdahl till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Alex SchulmanSchulman ShowMMSAftonbladet.se

Alex Schulman i Schulman Show. Foto: aftonbladet.se.

Alex Schulman, programledare för tittarmagneten Schulman Show på aftonbladet.se, har slagit sig för bröstet och sagt att hans program är större än många påkostade tv-produktioner, och hans mål är att bli större än Skavlan i SVT (1,5 miljoner tittare).

Schulman Shows toppnotering för ett program är 500 000 unika besökare på en vecka – och han har sagt att han är större än exempelvis TV4:s ”Kvällsöppet med Ekdal”, ett program som har runt 300 000 tittare i snitt.

Men så kan man inte resonera, enligt Pontus Bergdahl, vd för MMS som mäter tv-tittarsiffror. Enligt Bergdahl hamnar Schulman Show betydligt lägre om man skulle översätta det till ”tv-språk”.

För webb-tv-programmen räknas unika browsers – det innebär att en besökare som bara varit inne en sekund räknas. Dessutom räknas tittandet under en hel vecka.

På tv måste man vara inne och se programmet minst 20 sekunder, upp till 1 minut, för att det överhuvudtaget ska registreras.  En tittarsiffra på ett program är ett genomsnitt på hur många som tittat varje minut på programmet.

Exempelvis hade Ekdal 305 000 tittare i snitt den 28 oktober, men det var 695 000 som var inne och tittade minst en minut.

– Det är som att jämföra äpplen och päron, det är två helt olika mått. Man får dela siffran på unika browsers med i varje fall fem, minst, säger Pontus Bergdahl.

Det innebär att Schulman Show i själva verket skulle ligga runt 100 000 tittare om man jämför på det som är rätt sätt enligt Pontus Bergdahl.

– En annan faktor som kan spela in är cookie-radering. De som raderar cookies kan kan registreras som en ny unik tittare varje gång. säger Pontus Bergdahl.

Pontus Bergdahl tycker ändå att det är bra att det förs en diskussion om hur man ska mäta tittandet för att kunna jämföra webb-tv med vanlig tv. Det behövs ett nytt sätt att räkna, anser han.

Resume.se har sökt Alex Schulman för en kommentar. Han bror Calle, som är producent för Schulman Show, svarar:

– MMS är ute och cyklar. Jag anser att en webb-tittare är långt mer värd en en tv-tittare. Framför allt vad gäller uppmärksamhet och engagemang i vad det är man tittar på. På nätet sitter man framåtlutad. I soffan sover man.

– Kanske kan man säga att en webb-tittare är tre gånger mer värd än en tv-tittare. Så med tv-mått mätt har Schulman Show 1,5 miljoner tittare. Klart att MMS är rädda för det faktum att de inte hakar på i utvecklingen. Varför börjar de inte mäta på webben?

Elsa Falk, webb-tv-chef på Aftonbladet:

– Det är att jämföra äpplen med päron, men man måste ändå ha en typ av måttstock. Det här är fantastiska siffror i webb-tv-världen. Det är inte vi på Aftonbladet som gör de här jämförelserna. Att Alex Schulman säger att han ska slå Skavlan får stå för honom, säger Elsa Falk.

Hon tror att det är ”fysiskt omöjligt” att överätta webb-tv-tittarsiffror till ”vanliga” tittarsiffror i tv-världen.

– Rent allmänt kan man säga att vi lever i konvergensens gränsland där saker är lite flytande och tekniska plattformar är på väg att flyta ihop.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.