Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Alla vägar bär till McDonalds

Publicerad: 7 september 2009, 08:48

Första lektionen. Alla vägar bär till McDonalds – vare sig du vill eller inte. DDB leker med flödesschemats alternativ i sin nya annons för hamburgerkedjan.


Ämnen i artikeln:

DDB

Magnus Jakobsson.

Terminsstart och hungriga studenter som inte hunnit på ordning på vare sig köksprylar eller studielån.
Då är McDonalds alternativet – vare sig du vill eller inte.
DDB:s senaste annons hamburgerjätten har redan börjat dyka upp på olika reklamforum på nätet.  Magnus Jakobsson har varit copy.
Annonsen är potentiellt sett något man kan bygga en större kampanj kring, berättar han.

Berätta om idén!
– En extremt enkel idé som riktar sig mot studenter i Jönköping. Studenter som handlar på McDonalds får nämligen alltid rabatt mot uppvisande av sitt CSN-kort, därför vill de nog köpa sin hamburgare där, även om de mot all upptänklig förmodan inte skulle vilja det, enligt annonsens flowchart. Logik är nästan alltid kul, om det är fullkomligt ologisk.

Ligger det inte ett slags nederlag i budskapet, man hamnar ju hos McDonalds vare sig man vill eller inte?
– Jag förstår inte frågan? Att gå till McDonalds och äta kan aldrig betraktas som ett nederlag.

Lite som rysk valfrihet?
– Rysk valfrihet? Nej, snarare modern humor som tar inspiration i den blommande flowchart-humor-kulturen som sedan ett par år tillbaka frodas på till exempel internet. Ur ett populärkulturellt perspektiv dalar den för närvarande, även om det då och då dyker upp ett kul exempel på flowchart-humor, som nu till exempel.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

DDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.