Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Almedalen guldgruva för opinionsmätare

Publicerad: 5 juli 2013, 06:58

Opinionsmätningar inför och under Almedalsveckan omsätter mellan 5 och 8 miljoner kronor. Dessutom innebär veckan en chans för företagen att marknadsföra sig. Men alla siffror är inte att lita på, inte ens Resumés.


Ämnen i artikeln:

Almedalen 2013

Mellan 15 juni och 15 juli är det lätt att få veta vad svenska folket tycker i samhällsfrågor. Då släpps omkring 150 opinionsundersökningar från ett tiotal aktörer. En mätning kostar oftast mellan 20 000 och 50 000 kronor.

Men ingen har mätt antalet undersökningar eller kollat vad de kostar. Våra osäkra siffror baserar sig på samtal med de stora aktörerna.

– Vi släpper 35 mätningar före och under veckan, säger Novus vd Torbjörn Sjöström. Det mesta av jobbet görs i juni för att kunderna vill ha så färska mätningar som möjligt. Det går lättare att göra e-postenkäter när folk har mailet med sig i mobilen.

YouGovs vd Lars Björkman bekräftar bilden av att antalet mätningar växer i takt med antalet arrangörer i Almedalen:
– Det har varit högtryck hela våren. Men många vill inte släppa mätningarna här inför risken att de drunknar i bruset. De släpper dem före eller efter veckan.

Opinionsnestorn Arne Modig driver i dag företaget Calmando som utbildar företag i opinionsbildning:
– Almedalen har stor betydelse när opinionsföretagen vill profilera sig. Jag är förvånad över att det dröjde så länge innan de upptäckte det.

Nu har han distans till branschen och ser en del mindre bra mätningar:
– Det finns stora olikheter i kvaliteten. Ett fel är att man försöker mäta innan väljarna tänkt igenom frågan och bildat en hållfast uppfattning. Ett sådant exempel var frågan om vinster i välfärden.

– Ett annat problem är att kunder med behov att profilera sig är så fokuserade på kortsiktig uppmärksamhet att de ställer ledande frågor. Men i Almedalen blir de ofta avslöjade eftersom det är så många kritiska journalister på plats.

Torbjörn Sjöström instämmer:
– Vi ser en del oseriösa aktörer. Aktörer som behöver höras kan frestas att använda dem. Men om de blir avslöjade av journalisterna har de kastat pengarna i sjön.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Almedalen 2013

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.