Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Alvedons reklam prickas

Publicerad: 22 maj 2008, 13:07

Det är Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation (NBL) som underkänner Alvedons reklamtext. Astra Zeneca uppmanas nu att omformulera sina annonser och ska dessutom betala en avgift på 100 000 kronor.


Den kritiserade annonsen.

I utomhusannonser har Alvedon marknadsförts med:
”Är man stor och stark måste man vara snäll”.

NBL vänder sig dels mot ordet stark eftersom Alvedon inte har starkare effekt än någon annan värktablett. Astra Zeneca försvarar sig med att man syftar Alvedons starka position på marknaden. Men NBL tycker inte att det framgår av annonsen.

NBL tycker också att ordet snäll sänder ut felaktiga signaler. Allmänheten skulle kunna uppfatta Alvedon som särskilt skonsam. Något som inte stämmer eftersom Alvedon kan vara farligt även om man håller sig inom ramen för de maxdoseringar som anges på bipacksedeln.

NBL tycker att Astra Zenecas överträdelse är allvarlig och därför blir avgiften 100 000 kronor.

Z:CO är byrån bakom reklamen.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.