Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Always ska bli mer inkluderande – tar bort venussymbolen

Publicerad: 24 Oktober 2019, 07:12

Enligt Always kommer förändringen vara fullt genomförd i februari 2020.

Foto: Wikimedia commons

Always vill bli mer inkluderande gentemot transpersoner och icke-binära genom att ta bort den kvinnligt kodade venussymbolen från förpackningarna. Beslutet har både hyllats och kritiserats i sociala medier.


Ämnen i artikeln:

Procter & GambleAlways

I veckan meddelade Procter & Gamble-varumärket Always att de tar bort venussymbolen, som historiskt sammankopplats med kvinnor och kvinnlig sexualitet, från förpackningar med menskyddsprodukter. Det för att varumärket vill möta en efterfrågan från icke-binära och transpersoner, varav en del har mens och köper produkterna men kanske inte identifierar sig som kvinnor. Det skriver bland annat New York Times.

Transaktivister har ifrågasatt behovet av att använda symbolen då den enligt vissa riskerar att exkludera en del kundgrupper.

"I över 35 år har Always varit en förkämpe för flickor och kvinnor, och det kommer vi forsätta med. Vi är ockå engagerade i mångfald och inkludering och befinner oss på en ständig resa för att förstå behoven hos alla våra konsumenter", skriver Always i ett uttalande.

LÄS MER: "P&G går som tåget – smalnar av målgrupperna rejält"

Att Procter & Gamble överger venussymbolen har väckt splittrade reaktioner, vilket bland annat syns i sociala medier. Bland de som hyllar beslutet är det många som lyfter fram att det på ett bra sätt tar hänsyn till den psykiska hälsan hos den kundgrupp som utgörs av transpersoner och icke-binära. Bland kritikerna menar en del att beslutet riskerar att osynliggöra kvinnor.

Venussymbolen kommer vara borttagen från de produktförpackningar som prytts av symbolen från och med december 2019, och förändringen förväntas ha slagit igenom helt och hållet i februari 2020.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

Procter & GambleAlways

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.