Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Amanda Undin

Publicerad: 21 januari 2009, 09:14

Amanda Undin, 45 år, vd, Trackster Norge Reklamprofilen som har emigrerat till Norge tar plats i dr-juryn.


Ämnen i artikeln:

Trackster

Amanda Undin. Foto: Stefan Borgius.

Hur många år har du varit i branschen?
– 20 år.

Vilka kunder jobbar du med?
– Haavind, Norsk Kreftförening.

Vilken är din drömkund?
– Postkodlotteriet.

Varför är Postkodlotteriet en drömkund?  
– Jo, jag tycker ju att det är allra roligast när jag kan hjälpa företag att behålla och utveckla sina befintliga kunder. Postkodlotteriet har tagit den svenska dr-marknaden med storm, gjort en enastående resa och har i dag cirka en miljon lottköpare. Tänk att få denna kund att behålla sina befintliga kunder till exempel ett år längre än i dag, vilken enorm förtjänst de skulle göra och därmed kunna dela ut ännu mer pengar till goda ändamål. Det är nirvana för en sån som jag.

Stoltaste ögonblick hittills i karriären?
– När Trackster blev Årets Byrå. Två gånger!

Bäst reklam just nu förutom byråns egna?

– Tele 2-fåret Cheap is still gong strong!

Hur skiljer det sig att jobba på den norska istället för den svenska marknaden?  

– Det är faktiskt en ganska stor skillnad. I Sverige är det idag givet att dr är en naturlig del i marknadsmixen och de flesta inser att dr kan bygga och rasera ett varumärke, precis som alla andra kanaler. I Norge är dr fortfarande "direkte",  och har lite av stämpeln "fulreklam". Det är tråkigt att se, och jag hoppas att Trackster i Oslo ska ändra på det! Sen är en annan skillnad att det verkar som att man bara kan göra reklam i Norge om man baserar den på humor. Det är helt galet - man skojar om allt! En positiv erfarenhet från Norge har varit att det är väldigt okomplicerat och kul att jobba med norska kreatörer. De är välutbildade, snabba, trevliga och smarta!

Vad kommer du att tillföra dr-juryn?  
– Jag är i hjärtat en dr-strateg och fokuserar därmed på strategi och resultat. Sen charmas jag förstås av udda, utmanande och annorlunda lösningar, men jag tror mig ha förmågan att se förbi endast förpackningen, och verkligen se till hur man har tänkt och vad det har givit i slutändan. Jag blir inte så imponerad av ett crazy utskick i 100 ex som är skitsnyggt men som inte givit ett piss i resultat för uppdragsgivaren, detta även om utskicket i sig genererat Guldägg till kreatörerna. Jag har också jobbat mycket med dm och dr på nätet och hoppas se många spännande digitala lösningar inskickade till årets dr-jury.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Trackster

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.