Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Amatörfilmerna är gjorda av proffs

Publicerad: 11 februari 2010, 09:28

Nu hyllas chipsföretaget Doritos Super Bowlreklam, som var skapad av konsumenter.
Men en närmare granskning visar att konsumenterna egentligen är reklamare.


”Be afraid, Madison Avenue. Be very afraid.” Så inleds en artikel i New York Times om hur reklambyråerna blev utkonkurrerade under Super Bowl.

Framför allt lyfter tidningen fram framgångarna för Doritos två reklamfilmer under Super Bowl. I en rad olika undersökningar och mätningar har reklamfilmerna fått höga placeringar. Mest buzz, mest uppskattade, flest tweets och höga placeringar på USA Today Ad Meter.

En undersökningschef på Tivo säger till tidningen att konsumenterna tycks veta bäst vad andra konsumenter vill se.

Filmerna, Underdog och House Rules, har sorterats fram i en filmtävling som arrangerats av Frito-Lay som äger varumärket Doritos. Genom användaromröstningar och jurys vann till slut Joshua Svoboda från North Carolina och Joelle De Jesus från Kalifornien.

Vad New York Times inte skriver om är att Goodby Silverstein & Partners står för idén bakom reklamfilmstävlingen (och svenska Acne har byggt tävlingssajten).

Och tidningen har också missat att ta reda på vem vinnarna egentligen är. Bloggen Ad Lab kollade dock upp på Linkedin och noterade att Joshua Svoboda är creative director på produktionsbolaget Five Point Productions. En närmare granskning visade att Svobodas kollega på Five Point Productions, Nick Dimondi, har vunnit reklamfilmstävling för Doritos tidigare.

Joelle De Jesus som gjorde House Rules är manusförfattare, klippare och producent i Hollywood.

Ad Lab påpekar att det inte är någon nyhet att det gömmer sig proffs bakom de så kallade konsumentskapade reklamfilmerna. För två år sedan var finalisterna i Doritos reklamtävling kortfilmsregissör, musiker och reklamare. Se de båda filmerna nedan:

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.