Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Amazon nu världens mest värdefulla varumärke – puttar ned Apple från tronen

Publicerad: 11 Juni 2019, 08:58

Jeff Bezos kan nu titulera sig som vd för världens mest värdefulla varumärke.

Apple har tidigare innehaft titeln som världens mest värdefulla varumärke. Nu har techgiganten fått se sig brädad av Amazon.


Ämnen i artikeln:

FacebookAlibabaAmazonGoogleAppleWPP

Brandz100 report, som WPP och Kantar ligger bakom, har utsett e-handelsjätten Amazon till världens mest värdefulla varumärke. Det skriver The Drum.

Amazon har ökat i varumärkesstyrka med 52 procent sedan förra mätningen och landar idag på ett värde på 315,5 miljarder dollar. Apple puttas därmed ned till en andra plats, med ett varumärkesvärde på 309,5 miljarder dollar. Apples varumärkesvärde har ökat med blygsamma tre procent i jämförelse med förra året. Tätt därefter hamnar Google vars varumärkesvärde landar på 309 miljarder dollar, vilket motsvarar en ökning på två procent.

Ända sedan undersökningen inleddes 2006 har topp tio dominerats av varumärken inom konsumentteknologi, och så är fallet även i år. Facebook, som har några tuffa år bakom sig med kritik om påverkan på politiska val, spridning av falska nyheter och bristande transparens, har minskat i varumärkesvärde med två procent sedan förra mätningen och återfinns först på plats sex på listan.

LÄS MER: "Facebooks byråchef Liv Sandberg: 'Vi har tagit stora steg mot transparens'"

Den kinesiska e-handelsjätten Alibaba hoppar upp två platser till en sjundeplacering tack vare en 16-procentig ökning av varumärkesvärdet.

Brandz topp tio 2019:

1. Amazon 315.505 52%

2. Apple 309.527 3%

3. Google 309.000 2%

4. Microsoft 251.244 25%

5. Visa 177.918 22%

6. Facebook 158.968 -2%

7. Alibaba 131.246 16%

8. Tencent 130.862 -27%

9. McDonald's Fast Food 130.368 3%

10. AT&T Telecom Providers 108.375 2%

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.