Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 30 oktober 2008, 15:00
Amelia – din orgasm i vardagen. Det är budskapet i tidningens senaste reklamkampanj. Nu får den kritik av lyssnarna.
Ann Fredlund. Foto: Tobias Rydergren
Amelias radiokampanj rullar just nu på MTG:s radiostationer Rix FM och Lugna Favoriter. I radiospoten hör man en kvinna som får orgasm. Därefter kommer en röst som säger: ”Amelia – din orgasm i vardagen. Tidningen Amelia sätter gulkant på kvinnors vardag. Nytt nummer ute nu.
En provokativ reklamspot, men det är också syftet.
– Detta är helt i tidningens anda, vi vill att folk ska haja till. Slätstruket är inte vår grej, säger Amelias chefredaktör Ann Fredlund. Dessutom ser vi en tendens att sex säljer bättre i dåliga tider, så på det viset är kampanjen vältajmad.
Men radiolyssnarna tycker att kampanjen är väl vågad.
”Inte ens herrtidningar har sådan reklam, det skulle ej heller tolereras! Dessutom sänds reklamen under sådan tid då barn kan höra detta!”, skriver en radiolyssnare till Granskningsnämnden.
”Jag tycker inte det är okej att man gör sådan reklam i kommersiell radio.”, är en annan åsikt om kampanjen.
Tobias Rydergren