Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Amelias succékampanj

Publicerad: 13 maj 2009, 21:29

Det går tydligen att öka upplagan även i tuffa tider. Tidskriften M:s senaste prenumerationskampanj har gett 30 000 nya prenumeranter. – Vi har nu en prenumererad upplaga på drygt 100 000 exemplar, säger Amelia Adamo, M:s chefredaktör.


Amelia Adamo - prenumerationsaffären är i hamn. Nu väntar hon på annonsörerna.

Med tre år på nacken tilllhör M undantagen i de senaste årens Orvesto-mätningar.  
Tidningen har stadigt ökat upplaga när andra minskar.
Snabba ökningar är visserligen inte ovanliga för ett nystartat magasin, som börjar från låga nivåer. Men redan efter tre år tillhör M de största magasinen i den svenska tidskriftshyllan.
Och det verkar som det fortfarande går att hitta nya läsare.
Med senaste prenumerationskampanjen tar tidningen klivet över 100 000 exemplar.

Kampanjerbjudandet gäller tre nummer med en lockvara som bonus.  
– Vi har fått in 30 000 nya prenumeranter. De får en hallonrosa sjal också. Jag misstänker att den dragit en del, säger Amelia Adamo, chefredaktör för M.

Ett problem med just lockvaror och pressade erbjudanden är att de ofta fungerar som dopingmedel: snabba resultat men med kortsiktig effekt som inte ger särskilt trogna prenumeranter.

Men Amelia Adamo är övertygad om att merparten av dem som nu hoppat på kommer att konverteras till lojala prenumeranter efter tre nummer.
– Vi har  bäst utfall på förlaget, det vill säga minst andel av de så kallade ”väskryckarna”. Generellt brukar branschen räkna med att en tredjedel försvinner efter tre nummer. Men vi ligger klart under den delen. Vi kommer att få ett drygt 70-procentigt utfall på den här kampanjen i slutänden, bedömer Amelia Adamo.

Hon förklarar den höga svarsfrekvensen med att M:s läsare – 50-plussarna – inte är lika känsliga för recessionen som anda målgrupper.
– Det är en målgrupp som redan har sitt på det torra. De står till exempel för 80 procent av den samlade svenska förmögenheten.

100 000 exemplar, får ni med er annonsörerna?
– Det är nästa steg. Man har inte riktigt fattat det här i Sverige än. Jag kan bara jämföra med Holland som upplever en  explosion bland motsvarande så kallade plustidningar, med en stålande annonsingång. Läget är likadant i Storbritannien och USA.

Men du har ju ändå hållit på i tre år med M?
– Jo, men jag kan jämföra med Tara som just nu ligger klart över budget. Det verkar finnas en acceptans för 40-plussarna, men man har inte riktigt fattat vitsen med oss. Det kan också bero på att M-läsaren har ett lite annorlunda konsumtionsmönster. Den köper kanske inte lika mycket parfym som tidigare, men kostar på sig andra saker som upplevelser. M har till exempel nyss gått ut med ett antal läsarresor till Sydafrika för 27 000 kronor. Hälften har redan gått åt.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.