Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Amerikanska publicister i uppror mot Facebooks nya annonsregler

Publicerad: 21 Maj 2018, 05:41

Facebooks vd Mark Zuckerberg.

Foto: JD Lasica / Flickr

De 2000 publicisterna vill att Facebook ändrar sina nya regler för politisk annonsering, Yrsa Stenius är död och högerpopulistiska tidningen Fria Tider anklagas för vilseledande marknadsföring. Det och mer i veckans första morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Yrsa SteniusFacebookFria TiderApple

Publicister kritiska mot Facebooks regler för politisk annonsering

Handelsorganisationen News Media Alliance representerar omkring 2 000 amerikanska medier, däribland Wall Street Journal, Washington Post och New York Times.

Organisationen har i helgen riktat kritik mot Facebooks nya regler för politisk annonsering, som träder i kraft i morgon. De nya reglerna kräver att alla politiska annonser,  inklusive budskap gällande exempelvis fattigdom, migration och terrorism, ska märkas med ett tydligt meddelande om vem som betalat för dem.

Men Facebook verkar även anse att tidningar som betalat för att deras eget politiska innehåll ska visas i flöden ska märka annonserna. News Media Alliance menar att reglerna inte gör skillnad på publicisters politiska bevakning och politisk propaganda från ett parti eller kandidat.

– Nyhetsjagande och rapportering om politik är inte samma sak som förespråkande för något eller politik i sig, säger organisationens ordförande David Chavern.

De nya reglerna infördes delvis på grund av Facebooks problem med utländsk, främst rysk, inblandning i det amerikanska presidentvalet 2016.

Yrsa Stenius är död

Journalisten, författaren och debattören Yrsa Stenius är död, det rapporterade flera medier under gårdagen. Stenius var kulturchef på Aftonbladet mellan åren 1979-82 och politisk chefredaktör på tidningen mellan 1982-1987. Som författare har Yrsa Stenius skildrat tiden på Aftonbladet i boken "Makten och härligheten".

Mellan 2007 och 2011 var Yrsa Stenius även verksam som Allmänhetens Pressombudsman (PO) men gick efter det i pension för att ytterligare fokusera på sitt skönlitterära skrivande.

– Hon hade verkligen en väldigt egen moralisk kompass, som kanske inte alltid ledde rätt, men hon var en självständigt tänkande människa. Hon påverkades inte alls av flockmentalitet, som så många andra gör. Och det finns för få såna personer i det offentliga samtalet, tycker jag, säger förläggaren Christer Sturmark på Fri Tanke till Aftonbladet.

Rapport: Så mycket effektivare är annonsering i trovärdiga miljöer

Under helgen släppte World Media Group, WMO, en rapport som tittat på hur annonser presterar i hög- respektive lågkvalitativa miljöer. I WMO ingår Bloomberg Media Group, The Economist, Forbes, Fortune, National Geographic, The New York Times, The Wall Street Journal, Time, The Washington Post och Reuters.

Enligt bolagsgruppens rapport, som granskats av oberoende analysbolag, har digitala annonser på deras sajter presterat mellan 16 och 73 procent bättre än "benchmark".

– Jag tror inte att det i grunden kommer förändra något, det är bara ytterligare bevis för något vi instinktivt vetat om. Annonsering och reklamkampanjer fungerar generellt sett bättre när man räknat med kontexten i kampanj- och medieplaneringen, säger Rupert Turnbull, vice vd för mediekoncernen Merediths EMEA- och latinamerikanska verksamhet till AdWeek.

Apple inleder avbetalning av skulder

För två år sedan dömdes Apple till böter på 15 miljarder dollar efter att bolaget på ett otillbörligt sätt ansetts ha utnyttjat irländska skatteregler mellan 2003 och 2014. Böterna skulle betalas till den irländska staten. Apples irländska bolagsstruktur gjorde att bolaget betalade mindre skatt än vad de borde gjort, även andra techbolag har liknande konstruktioner. Irland har även försökt motsätta sig förslaget, något som kritiserats av den den ansvariga EU-kommissionären Margrethe Vestager.

Efter två år och mycket gnäll har Apple nu börjat betala sina böterna, det rapporterar Techcrunch.

Analytiker har spekulerat i huruvida techbolag som Facebook och Google, som använder ett liknande upplägg, kommer att drabbas att skattmasen.

Fria Tider kritiseras för vilseledning

Den högerpopulistiska nättidningen Fria Tider ska ha skickat ut fakturor på felaktiga grunder till flera personer, det rapporterar SVT:s Plus. Fria Tider ska enligt Plus ha skickat fakturor till de läsare som enbart uppgett att de vill ha "mer information".

– Det kändes inte alls bra, jag blev jätteorolig först, säger en av de drabbade till Plus.

Kvinnan Plus talat med har också fått inkassokrav från Fria Tiders inkassobolag.

Efter att ha fått in och granskat 40 anmälningar om Fria Tiders säljmetoder anser Konsumentverket nu att tidningen sysslar med vilseledande marknadsföring.

Widar Nord, publisher på Fria Tider, menar att anmälningarna är obefogade.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.