Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Analys: Ännu ett smart drag av Brunegård

Publicerad: 10 mars 2008, 10:13

Köpet av Appelberg är ännu ett smart drag av Stampens vd Tomas Brunegård. Det finns två goda och ett livsviktigt skäl till affären:


- Stampen fortsätter växa och breddar verksamheten i affärsområdet Stampen Media Partner till att även omfatta uppdragspublicering.
   - Med Appelberg tar Stampen klivet innanför tullarna i Stockholm efter att ha inringat huvudstaden med köpet av Centertidningar.
   - Men viktigast av allt är att Stampens alla tidningar behöver en skicklig innehållsproducent som kan producera för såväl webbar som gemensamma bilagor.

Affären är en vinn-vinn-situation för Tomas Brunegård och Appelbergs vd Mats Edman, som tydligt markerat att han inte trivs inom Citatgruppen. Systerföretaget Journalistgruppen lever i stort sett på outsourcade informationsavdelningar, där Ericsson är helt dominerande.

Mats Edman vill vara publicist och har skickligt slimmat det tidigare byråkratiska och ”reklambyråiga” Appelberg. Nu är företaget en bra affär och priset Stampen betalar förefaller rimligt, en dryg årsomsättning eller tio gånger vinsten. I Stampen får Edman goda möjligheter att expandera och kommer steget närmare journalistiken.

Ännu viktigare är att Stampens alla tidningar får en möjlighet att beställa mer material till sina satsningar på webben. Om lokaltidningarna vill behålla framtidens annonspengar måste fångas upp av Google och det sker bara om de har mycket för sökmotorerna att leta bland.

Det är igen tillfällighet att vd för landsortstidningarnas utvecklingsbolag mktmedia Bosse Svensson går in i Appelbergs styrelse ihop med gamla tillbakalutade reklamgurun Sven-Olof Bodenfors. Svenssons jobb är att få snurr på tidningarnas nya medier och han behöver mycket gemensamt material.

Ett annat problem Mats Edman kan lösa för lokaltidningarna är produktionen av nischade bilagor, där bilaterala eller koncerngemensamma satsningar visat sig både tröga och dyra. Nu kan tidningarna beställa av Appelberg och dela på kostnaderna.

Det innebär att Stampen kan fortsätta banta kostnader och sparka folk. De som blir kvar får ägna sig åt att bli ännu bättre på att bevaka den lokala marknaden.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.