Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Analysföretaget: Hälften av svenska influencers har manipulerade siffror

Publicerad: 25 Juli 2019, 08:23

Hype Auditor har gjort en körning med två miljoner influencers där hälften visar tecken på manipulerade siffror.


Ämnen i artikeln:

Influencer marketingInfluencersInfluencers of Sweden

Det amerikanska analysföretaget Hype Auditor har efter en AI-körning av två miljoner Instagramkonton upptäckt att över hälften har ett mönster som kan innebära manipulerade siffror. Manipulationen kan innebära bland annat botar, massföljarkonton eller engagemangspooler där man kommer överens om att gilla varandras bilder. Studien initierades av e-handeln A Good Company, efter att grundaren Anders Ankarlid funderat kring fusket då han anlitade mikroinfluencers. Det skriver Dagens Nyheter idag.

I Sverige visar 49 procent tecken på manipulation. I de flesta fallen handlar det om personer som vässar sin statistik med en andel eller använder sig av fejkkommentarer för att höja engagemanget.

Nu menar Anders Ankarlid att värderingen av marknaden för influencer marketing borde sänkas med åtminstone 45 procent. Detta håller inte branschorganisationen Influencers of Swedens vd Joanna Svärd med om.

– Däremot är det viktigt att man alltid gör en noggrann utvärdering inför varje samarbete. Både från influerarens sida och från företaget, säger hon till DN.

Hype Auditor var ett av två verktyg som Resumé använde sig av för att testa hur många fejkföljare svenska influencers har. Men resultaten varierade – och bristen på ett standardiserat verktyg tål att debatteras. Bland annat har Sveriges Annonsörer ett önskemål om en samlad valuta.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.