Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Analytikerna är så förutsägbara att jag somnar"

Publicerad: 18 juni 2008, 09:47

Det blev en tuff slutförhandling på 30 timmar innan Jan Scherman och TV4 kunde ro affären med Canal Plus i hamn. Men efter en tupplur i förmiddags är TV4:s vd redo för Resume.ses frågor.


TV4:s vd Jan Scherman. Foto: Peter Jönsson

Hur känns det?
– Det känns bra. Jag ville köpa Canal Plus redan för fem år sedan av Baker och Nordic Capital. Men det kanske var bra att jag inte fick det, eftersom TV4 både blivit större och klokare under de åren.

Hur finansieras affären?

– Det betalas genom ett lån från Bonnier på hela köpeskillingen.

Vem står lånar Bonnier av?

– Det vet jag inte, men jag förutsätter att det inte är Joakim von Anka.

Varför gör ni affären?
– Canal Plus med sitt programutbud av sport, film och tv-serier passar bra ihop med TV4:s övriga verksamhet.
– Dessutom breddar vi våra intäkter så att vi blir mindre beroende av riksreklam.

Analytiker Resume.se talat med tycker att du betalat för mycket?
– Även meterolog som spår väder har fel ibland. Det är inte alltid analytiker har rätt. Det är ett rimligt pris för en strategisk och långsiktig investering.
– Jag är glad att TV4 inte är på börsen en dag som denna. Analytiker är så förutsägbara att jag somnar.

Socialdemokrater kritiserar affären för att den leder till att makten koncentreras.

– Den kritiken är inte heller oväntad. Socialdemokraterna lever i en förhistorisk tid. Idag finns en mångfald i tv-utbudet som aldrig förr. Men det är möjligt att socialdemokraterna inte gillar kommersiell tv och inte heller tittar på den.

Vad ska du göra med porren i Canal Plus?
– Allt som rör enskilda detaljer i verksamheten har vi inte tagit ställning till. Det kommer vi göra i september när vi tar över kontrollen av Canal Plus.

Bernt Hermele

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.