Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Anders Borg debuterar som influencer – men glömmer reklammärkningen

Publicerad: 29 Augusti 2019, 11:27

Foto: Finansdepartementet

Anders Borg la upp ett LinkedIn-inlägg där han marknadsförde bolaget Treatya, ett bolag där han själv är investerare och som drivs av hans hustru Dominika Peczynski. Någon reklammärkning fanns dock inte i inlägget, trots att RO inte tar hänsyn till om personen i fråga är en intressent i bolaget hen marknadsför.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenAnders Borg

Sveriges tidigare finansminister Anders Borg lade under gårdagen upp ett inlägg på LinkedIn där han hyllade bokningstjänsten Treatya. I inlägget skrev Anders Borg om hur han via Treatya, som fokuserar på skönhetsbehandlingar, bokat en rakning. Genomgående i inlägget beskriver han Treatya i positiva ordalag. Inlägget saknar dock reklammärkning.

Till saken hör att Treatya drivs av Anders Borgs hustru Dominika Peczynski och den tidigare finansminstern har även investerat i bolaget.

Att vara delägare eller anställd på ett företag påverkar dock inte kravet på reklammärkning i sociala medier. Tidigare i år fälldes exempelvis Linus Carlén, varumärkeschef på Nocco, för bristande reklammärkning i ett inlägg om just Nocco. Då resonerade Reklamombudsmannens opinionsnämnd som så att inlägget var att betrakta som kommersiellt och att genomsnittskonsumenten inte direkt kunde avgöra om inlägget var reklam.

– Det finns en förväntan på Linus att han uttrycker sig på ett sätt som hans arbetsgivare uppskattar eller till och med kanske kräver. Han är i ett beroendeförhållande till sin arbetsgivare. Om det inte finns något anställnings- eller uppdragsförhållande slår yttrandefriheten definitivt reklamen. Där är influencern fri att tänka, tycka och säga vad hen vill, berättade Tobias Eltell, chefsjurist på Sveriges Annonsörer.

Reklamombudsmannens bedömningar har dock kritiserats, bland andra av digitalexperterna Deeped Strandh och Sarah Larsson Bernhardt.

– Om man drar det ett steg längre säger den här fällningen att man som anställd som får lön av ett företag inte kan skriva positivt om företaget på något sätt – om till exempel företagets produkter eller miljöarbete – utan att det måste reklammärkas, berättade Sarah Larsson Bernhardt för Resumé i samband med fällningen av Linus Carlén.

När Resumé kontaktar Anders Borg och ber honom svara på några korta frågor kring inlägget svarar han att det är välkänt att han är investerare.

"Det är allmänt känt att Treatya är min fru Dominika Peczynskis start-up och jag stöttar gärna henna i detta arbete." skriver han i ett mejl till Resumé.

När Resumé påpekar att det enligt RO inte verkar spela någon roll att han är investerare i Treatya uppdaterar han inlägget med följande:

"Jag är investerare i Treatya och bolaget drivs av Dominika Peczynski. Jag gör alltså reklam för Treatya med inlägget."

Resumé Insikt har i en rad artiklar granskat reglerna för reklammärkning. Vi har bland annat anmält vår egen chefredaktör Fredrik Svedjetun till RO för fem inlägg på LinkedIn som marknadsför Resumés betalda produkter.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.