Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Anders Collin lämnar JC

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Marknadschef Anders Collin lämnar JC efter en tid av sjunkande försäljningssiffror. På frågan om han blivit sparkad säger han så här:- Nej, vi är överens, man är alltid överens när man ska skiljas åt. Men det har gått fort, jag slutar redan på fredag.


Anders Collin kom till JC-koncernen för snart tre år sedan. Bland det första han gjorde, var att anlita Joakim Åhlund på Pettersson Åkerlund och Acne för nya reklamfilmer. Snabbt blev "Tjinga-tjinga-tjinga" en landsplåga och försäljningen gick som på räls.Förra hösten valde dock JC Forsman & Bodenfors som ny reklambyrå och tillsammans har man gjort flera kampanjer under året.- Det är ingen hemlighet att försäljningen går neråt i år. Min personliga åsikt är att det snarare har att göra med att vi inte riktigt har legat rätt när det gäller sortiment, än att det enbart beror på reklamen.Redan på fredag lämnar har JC och anledningen är enligt Anders Collin, olika syn med koncernens nya vd Thommy Nilsson om hur verksamheten ska drivas vidare.- Vi har ju en ny vd från Kappahl som vill ha sin profil på bolaget och det måste jag respektera. Han ska också ta ett mer operativt ansvar över bland annat sortiment, inköp och marknadsföring i framtiden, säger Anders Collin.Om det även betyder att JC-koncernens två reklambyråer Forsman & Bodenfors och Garbergs nu sitter löst är inte klart.- Jag tror inte att det blir så, men det ska hållas möten om det nu i veckan och jag förstår om det blir oro på byråerna när sådant här händer.

Pia Grahn

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.