Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Anders Zanton

Publicerad: 27 augusti 2008, 11:48

Vad är bra reklam?


Anders Zanton är marknadschef Specsavers, en av de 100 nominerade till årets bästa marknadschef 2008.

– Bra reklam är den som berör och säljer.

Egna reklamfavoriter - utom Specsavers?
– En klassiker jag gillar är Gevalias "När du får oväntat besök". Oddset-reklamen har också varit bra och kreativ. ICA-reklamen går heller inte obemärkt förbi, den sticker ut och är verkligen långsiktig.

Vad har betytt mest för ditt varumärkes framgångar senaste året?
– Vi skiftade namn redan i slutet på 2007, då vi tog bort Blic ur företagsnamnet. Specsavers vill heta så överallt de finns, det är en central strategi. (Brittiska Specsavers köpte svenska Blic-kedjan 2004).

Kampanjer som varit viktiga?
– Två för priset av en har vi kört i ett och ett halvt år och det har varit framgångsrikt.

Några förändringar i mediemixen framöver?
– Tv och print är våra huvudkanaler, kombinerat med ADR till befintliga kunder.

Internet - vad gör ni där?
– Vi tittar på att utöka våra onlinelösningar, både för marknadsföring och försäljning. Internet växer snabbt i vår bransch, speciellt när det gäller linser, och där vill vi hänga med. I dag lägger vi en del på sökordsmarknadsföring.

Utmaningar framöver?
– Det här är en stentuff bransch, och när vi växte till oss som kedja blev det nästan lite reklamkrig. I dag är vi en av tre större kedjor, och det finns plats för alla tre.
– Vårt mål är att bli marknadsledande inom 3-5 år. Och vi hoppas får ytterligare fart på optik. Att kunderna ska ha något av en "glasögongarderob", med flera par glasögon för olika tillfällen, kanske kombinerat med linser och solglasögon.

Öka eller minska investeringarna 2009?
Alla kedjorna har ökat investeringarna de senaste åren. Var vi landar vet vi inte ännu, men det kommer inte att minska.

Hur uppfattar du din roll som marknadschef?
– Det är ganska komplext och mycket att hålla reda på. Det blir allt fler mediekanaler, och då behövs goda rådgivare för att ha koll på allt som händer. Den kunskapen behövs för att lägga pengarna rätt.

Om ett år - var befinner ni er då?

– Då har vi 12-15 fler butiker. Vi öppnar nu i snitt en ny butik per månad. Jag hoppas vi har en högre marknadsandel och ett ännu mer känt varumärke.

Reklambyrå: Forsman & Bodenfors gör tv, Scp annan reklam
Mediebyrå: Vizeum
PR-byrå: Prime
Investeringar 2007:  65,5 miljoner brutto

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.