Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Andreas Dahlqvist mäktigaste kreatören

Publicerad: 28 maj 2009, 09:24


Ämnen i artikeln:

499 Mäktigaste & BästaAndreas Dahlqvist

Andreas Dahlqvist. Foto:

1. Andreas Dahlqvist (6)
executive creative director DDB Stockholm
”Hans briljanta kreativa ådra och anmärk­ningsvärda strategiska finess gör honom unik och oumbärlig för Reklam-Sverige.”
Se intervju med Andreas Dahlqvist här

2. Nicke Bergström (2)
cd Farfar
”Han sprakar och gnistrar som få andra. Ibland nästan så mycket att vi blir helt gröna i fejan av avund.”

3. Sophia Lindholm (ny)
web director Forsman & Bodenfors
”För oss definierar hon helt enkelt det som utmärker den allra största av talanger: kreativ råstyrka.”

4. Ted Persson (40)
cd Great Works
”Byrånamnet säger allt. Ted gör alltid great work.”

5. Frank Hollingworth (8)
cd King
”Hans kreativa centrum är lika stort som hans flugor är snygga.”

6. Hanna Belander (73)
copy Storåkers McCann
”Hon är en stjärna som bara lyser starkare med åren och är nu en av Sveriges bästa copywriter.”

7. Oskar Bård (ny)
regissör Hobby Film
”Vad han än gör lyckas han skaka om vår värld. Se bara på filmen för Björn Borg. Att se två manliga präster gifta sig har aldrig varit så vackert.”

8. Filip Nilsson (4)
kreativ chef Forsman & Bodenfors
”Det är hans starka axlar som håller byrån uppe bland de absolut bästa år efter år.”

9. Felix Herngren (24)
regissör FLX
”Vare sig han står framför eller bakom kameran så blir det succé.”

10. Tove Langseth (1)
ad DDB Stockholm
”Förra årets vinnare kommer med all säkerhet att ta DDB till nya nivåer nu när hon är tillbaka från mammaledigheten.”

11. Martin Gumpert (ny)
strateg Garbergs
”Det är få som kan klå den här mannens kreativa hjärnceller.”

12. Patrik Larsson (ny)
regissör Flickorna Larsson
”Han och hans flickor är the ones to beat när det gäller radioproduktion.”

13. Andreas Ullenius (30)
cd Åkestam Holst
”Cd-titeln är mycket välförtjänad för den här stora, stora talangen.”

14. Anna Qvennerstedt (5) tcopy Forsman & Bodenfors
”Ett bra år för Anna Q är lika med det bästa för de flesta andra kreatörer. Det säger mycket om hennes begåvning.”

15. Rickard Villard (17)
cd Lowe Brindfors
”Fortfarande lika glödhet som ad, men cd-rollen verkar passa honom utmärkt.”

16. Björn Kusoffsky (22)
cd Stockholm Design Lab
”Hans designådra håller internationell klass. Guldägget för Askul var pricken över i:et.”

17. Cecilia Dufils (26)
ad Scholz & Friends
”Äntligen tillbaka i Sverige igen. Vi behöver henne.”

18. Björn Ståhl (ny)
executive cd Ogilvy
”Hans finger vill man ha med i spelet.” 

19. Karin Frisell (45)
ad Forsman & Bodenfors
”Hon är numera en av Sveriges bästa art director. Punkt.”

20. Gustav Egerstedt (58)
ad Saatchi & Saatchi
”Saatchi kan tacka sin lyckliga stjärna att de har fått tillbaka den här stortalangen.”

21. Jacob Nelson (31)
copy Forsman & Bodenfors
”Håller alltid högsta klass med allt han lägger vantarna på, vare sig det är Unicef eller Tele2 eller AMF Pension.”

22. Magnus Jakobsson (49)
copy DDB Stockholm
”Det är få som kan mäta sig med hans fyndighet och humor i Copy-Sverige.”

23. Hanna Björk (ny)
copy Åkestam Holst
”Kaxig och självsäker copy som är på rätt väg för att nå sitt mål att bli ’världens bästa kreatör’.”

24. Sara Haag (18)
grundare/regissör Sara Haag AB
”Sara har en omistlig humor och skärpa som alla borde avundas.”

25. Martin Cedergren (7)
”Roligt att ha honom tillbaka i Sverige. Vi hoppas han stannar ett bra tag denna gång.”

26. Ola von Bahr (ny)
ad Storåkers McCann
”Detaljsmart, rolig och ett löfte som nu har infriats.”

27. Pontus
Frankenstein (34)
cd Frankenstein
”Lika utmärkt vare sig han jobbar med Levi’s eller Carl Larsson.”

28. Lennart Claesson (ny)
ad DDB Stockholm
”Med en oerhörd känsla har han gjort kunder som Skoda och Unibet till ännu starkare varumärken.”

29. Håkan Engler (11)
copy Waters Widgren TBWA
”Klok som få och fortfarande en av landets bästa kreatörer.”

30. Olle Nordell (ny)
cd ANR BBDO
”Han ser till att ANR fortsätter att hålla sig på toppen.”

31. Markus Bjurman (26)
ad Scholz & Friends
”Tillsammans med makan Cecilia Dufils kommer han att lyfta Scholz & Friends till nya nivåer.”

32. Fredrik Simonsson (61)
ad DDB Stockholm
”Han har ett utmärkt år bakom sig med McDonald’s framgångar och har med all säkerhet många framför sig.”

33. Jesper Ericstam (ny)
regissör Social Club
”Med stor känsla och värme är han en av Sveriges mest intressanta regissörer.”

34. Adam Kerj (42)
cd Saatchi & Saatchi
”Han ser till att det fortfarande glöder om Saatchis kommunikation.”

35. Jesper Kouthoofd (27)
regissör Jesper Kouthoofd
”Definitionen av egensinnig som fortsätter att briljera år efter år.”

36. Johan Holmström (10)
copy DDB Stockholm
”Det är med glädje vi ser honom tillbaka i copyrollen.”

37. Mia Cederberg (9)
copy Storåkers McCann
”Har ett anonymt år bakom sig, men är fortfarande en av Sveriges vassaste copywriter.”

38. Kalle dos Santos (ny)
ad Lowe Brindfors
”Den underbara kommunikation han gör för Folkoperan säger mycket om hans talang.”

39. Henrik Nygren (28)
vd/ad Henrik Nygren Design
”Klanderfri och slipad designer. En av Sveriges bästa.”

40. Ulrika Good (72)
copy Goss
”Hon är inte good, hon är great.”

41. John Bergdahl (46)
ad Forsman & Bodenfors
”En av F&B:s starka pelare involverad i stor­uppdrag som Apoteket och AMF Pension.”

42. Monica Born (12)
copy Åkestam Holst
”Smart och rolig som få. Synd att vi inte ser mer av henne.”

43. Stefan Gustafsson (ny)
copy DDB Stockholm
”En av DDB:s många stjärnskott som har gått från klarhet till klarhet.”

44. Jens Sjögren (ny)
regissör Mister Krister
”Guldägget för Radiotjänst fick kröna ännu ett starkt år.”

45. Graziela Lages (64)
ad King
”Hon är numera ett av Kings starkaste kreatörskort.”

46. Aron Levander (ny)
copy Lowe Brindfors
”Alla kunder han tar i, vare sig det är NK eller Rädda Barnen, blir till guld.”

47. Olle Langseth (ny)
copy DDB Stockholm
”Han kommer att bli ovärderlig även för den nya byrån DDB.”

48. Jonas Frank (48)
ad Storåkers McCann
”Skicklig, stilsäker och ett av Storåkers allra bästa kort med uppdrag som ONOFF, Telia och Lantmännen.”

49. Simon Mogren (ny)
web director DDB Stockholm
”Har gjort under för kunder som Unibet och Försvarsmakten.”

50. Silla Levin (ny)
ad Forsman & Bodenfors
”Jobbar med allt större kunder som Coop, SR och Apoteket och gör det med bravur.”

51. Calle Lewenhaupt (ny)
copy Calle & Olle
”En legendar som fortfarande håller stilen.”

52. Susanna Nygren
Barrett (ny) u
cd Blidholm Vagnemark Design
”Det är få som har samma självklara handlag när det kommer till design.”

53. David Orlic (51)
delägare Volontaire
”Han vågade bryta upp och satsa på något nytt. Om någon ska klara det galant så är det David.”

54. Staffan Forsman (23)
ad Forsman & Bodenfors
”En legendar som fortfarande levererar”

55. Petter Lublin (ny)
ad Lowe Brindfors
”Pålitlig, engagerad och oerhört skicklig ad för bland annat Folkoperan.”

56. Malin von Werder (16)
ad Garbergs
”Det har varit lite tyst om denna skarpsinniga kreatör. Vi vill höra och se mer!”

57. Johan van der Schoot (37)
copy Garbergs
”Garbergs starke man fortsätter att glimra.”

58. Max Vitali (ny)
regissör Callboy
”Blev utsedd till bäste regissör på Roygalan och har bara fortsatt att glöda.”

59. Mitte Blomqvist (53)
ad Storåkers McCann
”Har välförtjänt blivit Storåkers starka kreatörshjälte.”

60. Adam Springfeldt (ny)
cd Acne Advertising
”Han håller Acnes fana högre än högt.”

61. Rosita Johnson (ny)
ad ANR BBDO
”Med sin erfarenhet och stora känsla är hon en klippa på ANR.”

62. Eric Ericsson (54)
frilans ad
”Unik kreatör som klarar av vad som helst: böcker, magasin eller reklamlösningar.”

63. Mikael Ström (ny)
copy Ogilvy
”Klipsk som få och Guldägg för Svenska FN-förbundet, och har dessutom branschens kanske torraste humor.”

64. Gunnar Skarland (ny)
ad Goss
”En av de mest meriterade och utmärkande i det härliga Gosskollektivet.”

65. Anders Dalenius (ny)
cd Draftfcb
”Guldägget vilar lyckligt i hans famn.”

66. Johan Renck (ny)
regissör RAF
”Varje gång han gör reklam i Sverige märker man det direkt.”

67. Anna Kask (ny)
ad Forsman & Bodenfors
”Hon håller samma höga kvalitet som sina F&B-kolleger.”

68. Karin Ernerot (ny)
cd Tewonder/
grundare She Creatives
”Hon och Jessica Olander inspirerar och agerar för att branschen ska ta till vara på de kvinnliga kreatörerna.”

69. Lotta Mellgren (63)
cd Ester
”Drivande bakom att lilla Ester aldrig kan räknas bort i reklamtävlingssammanhang.”

70. Zeke Tastas (ny)
cd Naked
”Vågat kliv till nystartade Naked. Nu är det upp till bevis.”

71. Josephine Wallin (75)
ad King
”Har råkoll, är engagerad och framför allt skicklig.”

72. Ola Obrandt
Andreasson (68)
cd The Fan Club
”Han bevisar gång på gång att Stockholm inte sitter på de största kreativa talangerna.”

73. Lotta Mårlind (ny)
ad Garbergs
”Med stor humor och frispråkighet utmärker hon sig på Garbergs.”

74. Catt Olsson (25)
cd/ad Catt & Co
”Det är få som har samma säkra hand när det kommer till modereklam.”

75. Henning Wijkmark (ny)
ad Lowe Brindfors
”Lowe Brindfors har lyckats knipa en riktig jättetalang.”

76. Petter Ödeen (66)
ad Garbergs
”Det är svårt att föreställa sig Garbergs utan hans träffsäkra kreativitet med kunder som Svenska Spel och Netonnet.”

77. Pia-Maria Falk (77)
ad Lowe Brindfors
”Engagerad, smart och numera en fast punkt på Lowe Brindfors.”

78. Erik Bielke (76)
ad Le Bureau
”Un garçon creative excellent.”

79. Eva Liljefors (60)
designer Fellow Designers
”En galant designer som klarar av vad som helst.”

80. Martin
Stadhammar (ny)
frilans
”Albert Ken upplöstes, men Stadhammars stora kreativitet står fortfarande stadigt.”

81. Justine Lagache (ny)
frilans
”En riktig diamant som vi hoppas aldrig lämnar branschen.”

82. Sandra Beijer (ny)
copy Garbergs
”Hon har gått från att vara lovande till att faktiskt leverera.”

83. Axel Isberg (ny)
ad King
”På King har han bevisligen fått visa vilken stor stjärna han är. Se bara vad han gör för Åhléns.”

84. Anna Romson (47)
frilans och lärare Berghs
”Om hennes Berghselever får ett gram av hennes kreativitet ska de skatta sig lyckliga.”

85. Enis Püpülek (70)
ad Waters Widgren TBWA
”Han är bara sist för att vi känner att vi ser alldeles för lite av hans vassa reklamlösningar.”

Nina Malmström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.