Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Anna Bodin går till SF Media

Publicerad: 13 Februari 2009, 10:36

Anna Bodin lämnar mediebyrån PHD. I mars tar hon klivet över till SF Media där hon blir företagets nya marknadschef.


Ämnen i artikeln:

SF Media

Anna Bodin

Anna Bodin, som var med i uppstarten av PHD, lämnar nu mediebyrån. Den 9 mars startar hon sin nya tjänst som marknadschef på SF Media.

– För tio år sedan hade jag en liknande tjänst på TV4. Jag har längtat tillbaka till mediesidan ända sedan dess. Dessutom kändes det som att det var dags för en fast anställning igen. Jag har jobbat som konsult här i sju år och känner att jag för tillfället är klar med att jobba i konsultrollen, säger Anna Bodin.

Utåt sett har Anna Bodin varit anställd på PHD, som ägs av Omnicom Group. I själva verket har hon endast varit inhyrd konsult och hon säger att hennes uppsägning var helt odramatisk.
Jobbet på SF Media sökte hon i januari. Idag gör hon sin sista dag på PHD.

Vad ska du göra på SF Media?
– Bioreklam i Sverige har en ganska liten del av reklamkakan och jag tror att det finns en stor möjlighet att öka den delen. Det gäller bara att förpacka mediet på ett nytt och fräscht sätt. Det är en kräsen målgrupp av annonsörer, reklambyråer och mediebyråer men jag tror att jag med min bakgrund förstår målgruppen och kan marknadsföra mediet på ett nytt och bra sätt, säger Bodin.

Vad tycker du om reklam på bio idag?
– På bio accepterar man reklam på ett helt annat sätt än i många andra medier och det borde gå att utveckla betydligt mer. Jag gillar reklamfilmer oavsett om de är bra eller dåliga, de är alltid en intressant spegling av vår samtid. Jag tycker att mycket av reklamen har fragmentiserats. Reklamfilmerna blir kortare och kortare och på tv förstår jag den utvecklingen. Man har inte många sekunder på sig innan tittarna blippar vidare till nästa kanal men på bio är det ett annat läge. Där sitter man redan och man accepterar reklam på ett helt annat sätt. Jag tycker att det borde göras längre filmer till bio, säger Anna Bodin. Hon tillägger.
– Jag älskar film. I början av 90-talet åkte jag ett år till USA och läste film på NYU. Kursen handlade om hur man använder dramaturgiska filmknep i reklamfilm. Det här jobbet känns perfekt för mig. Det var sådär perfekt tajming som bara händer några gånger i livet.

Vad såg du senaste på bio?
– Oj, få se nu. Jag var och såg två filmer i helgen. Den ena var den med hunden, Bolt, och den andra… gud måste återkomma med det. Jag går väldigt mycket på bio. Jag älskar film och ser gärna även lite smalare film som danska och franska filmer.

Minns du någon reklamfilm från helgen som var riktigt bra?
– Vattenfalls reklam tycker jag är lysande. Den är verkligen skapad för mediet. Den är lång och skapar en varm känsla och nyfikenhet. El är väll inget som man gillar men de har lyckats få en att knyta an till den här lilla elbollen som färdas genom olika miljöer och till slut hamnar på en bio.

Enligt SF Media har svensk bioreklam en betydligt lägre marknadsandel av den totala reklamkakan jämfört med andra länder i västvärlden. Målet är att dubblera marknadsandelen på tre år.

Anna Bodin har tidigare varit vd för Media Audits i tre år, idag Accenture. Hon har även jobbat på mediebyråer som till exempel Young & Rubicam, idag Mediaedge:cia, Carat samt på Playahead och TV4.

Linda Fagerlind


Ämnen i artikeln:

SF Media

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.