Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Annonsdrivna koldioxidutsläpp ökar

Publicerad: 8 november 2022, 13:12

Foto: Virginia Mayo

En ny rapport visar att annonsdrivna utsläpp av växthusgaser har ökat med 11 procent mellan 2019 och 2022.

Ämnen i artikeln:

NyheterKlimatkrisen

Alicia Price

alicia.price@resume.se


Under förra årets klimatmöte i Glasgow lanserade Purpose Disruptors sin rapport, som visade att brittiska annonsörers utsläpp motsvarade 186 miljoner ton koldioxid och var lika mycket som om alla britter ökade sina utsläpp med 28 procent. Det skriver The Drum. Den nya rapporten kommer presenteras på Cop27 som hålls just nu i Egypten, och drar slutsatsen att det krävs akuta åtgärder för att möta klimatmålen 2030. 

Den nya rapporten visar att man under 2020 minskade utsläppen med 22 procent, men under 2021 ökade det igen och rapporten visar att trenden för 2022 ser ut att öka med 12 procent till 208 miljoner ton. 

LÄS OCKSÅ: Miljöorganisationer vill tvinga EU-kommissionen att ta ställning mot fossil reklam 

Annonsdrivna utsläpp räknas ut genom att mäta hur försäljning ökar baserat på annonsering, och blir allt vanligare som mätverktyg. I juni adopterade United Nations Framework Convention on Climate Change, UNFCCC, metoden för sina medlemsorganisationer i Race to Zero. Där ingår bland annat WPP, Dentsu, Havas (London) och Publicis. 

Jonathan Wise, grundare av Purpose Disruptors, pekar på att den nya rapporten visar ökande annonsdrivna utsläpp samtidigt som klimatsituationen blir värre.

– Den här rapporten kommer att ge det nödvändiga bränslet för att prata om elefanten i rummet: reklam driver konsumtion och konsumtion driver koldioxidutsläpp, säger han till The Drum.

– Vi vill bjuda in människor i branschen som oroar sig för klimatet att fråga sig själva och sina kollegor ”Är vi seriösa med att hjälpa till att tackla en klimatkris och hur ska vi minska våra annonsdrivna utsläpp?”

LÄS OCKSÅ: Gustav Martner stormade scenen i Cannes: ”Jag känner mig lurad – skäms inte för att sno mikrofonen från makteliten” 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev