Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 30 juni 2009, 07:37
DDB hjälper McDonalds att lansera den nya produkten McSalad Shaker med hjälp av en optisk illusion. Skaka annonsen eller huvudet och se resultatet.
McDonlads nya annons en riktig illusion.
Från början ser det ut som enbart en grönvitrandig annons för McDonalds. Längst ner i vänstra hörnan står texten skaka.
– Skakar man den fram och tillbaka i sidled så framträder texten där det står McSalad Shaker. Tanken är att det ska vara en annons som man kan interagera med, säger Tove Eriksen Hillblom, copy på DDB.
Första annonsen gick i fredags. Först kommer annonsen att synas i lokalpress. I mitten av juli går den upp rikstäckande.
Idén till en annons man måste skaka fram texten på kommer av produkten.
– Annonsen är för en produkt som man måste skaka innan man äter. Förhoppningen är att folk tycker att annonsen är lite rolig och att de blir intresserade av produkten.
Mediebyrå för kampanjen är OMD.
Byrå: DDB
CD: Andreas Dahlqvist
AD: Simon Higby
Copy: Tove Eriksen Hillblom
Kundansvarig: Johan Östlund
Produktionsledare: Johan Ekelund och Daniel Sundin
Orginalare: Pärmartin Jonsson
Linda Fagerlind