Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Annonserna kom inte in – nu stäms Slitz

Publicerad: 27 februari 2008, 09:11

Synoco Scandinavia stämmer Mats Drougge och Glaucus Entertainment som ger ut Slitz efter att tidningen slarvat bort annonser för Gants klockor.
Mats Drougge hävdar att annonserna var så kraftigt rabatterade att man inte kan kräva ersättning.


Synoco Scandinavia AB tillverkar och säljer Gant-klockor. Man har licens över hela världen för att använda Gants varumärke vid klocktillverkning.

Under flera år har man annonserat i Slitz och Slitz Man, till kraftigt rabatterade priser. Man har bland annat köpt sista minuten-annonser för 15 000 kronor uppslaget, vilket enligt Slitz chefredaktör Mats Drougge motsvarar en rabatt på mellan 83 och 89 procent.

Vid flera tillfällen under 2006 föll Synocos annonser bort från Slitz, bland annat ett vykort som skulle plastas in med tidningens julnummer. Synocos vd Christoffer Owers hävdar att han därför blev utlovad en ersättning på åtta gratis helsidesannonser.

De har fortfarande inte publicerats och nu stämmer Synoco Glaucus Entertainment AB (som ger ut Slitz, tidigare hette förlaget MDM).

Till stämningsansökan som lämnats in till tingsrätten bifogas ett antal mejl från Slitz försäljningschef Jim Jönsson. Mejlväxlingen ska bekräfta att Slitz utlovat kompensationsannonserna. Där ursäktar sig Jim Jönsson med följande formulering:

”Jag vet inte var jag ska börja, det har varit en katastrofmånad när det gäller layout, placering av annonser. Detta är under all kritik. Man förväntar sig att vuxna människor gör det som man kommit överens om och som finns dokumenterat på en lista […] men icke sa nicke. Jag är otroligt ledsen över det här… Vår reproansvarige har gjort bort sig och tyvärr är ni inte de enda som har blivit drabbade av detta. Jag skäms…”

Han avslutar mejlet med att säga att han ska ”sitta bredvid vår reproansvarige nästa gång han placerar ut annonser”.

Senare i mejlväxlingen, när frågan fortfarande inte är löst, skriver Jim Jönsson att hela historien ”känns otroligt tråkig. Jag har aldrig i hela mitt liv varit med om att det strulat med så många olika saker för en och samma kund. Nästan inget av det jag har lovat dig har hållits pga att vuxna människor som jag är beroende av inte kan göra sitt jobb ordentligt”.

Men Jim Jönsson hade aldrig rätt att lova något, menar Mats Drougge på Slitz, eftersom Jönsson jobbar på ett externt säljbolag som inte hade befogenhet att utlova kompensationsannonserna.

Drougge menar dessutom att Synaco under 2006 annonserat till ett värde av 1 057 000 kronor i Slitz och Slitz Man, men fått kraftig rabatt och bara betalat 75 000 kronor totalt.

”Mot bakgrund av detta är det högst anmärkningsvärt att Synoco kräver ytterligare införanden av annonser utan att behöva erlägga ersättningen för dem. Detta utan att ens kunna påvisa några brister i MDM:s prestation gentemot Synoco” skriver Drougge i inlägget till tingsrätten.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.