Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Annonskris drog ned Bonnier Tidskrifter

Publicerad: 4 augusti 2010, 08:45

Annonsintäkterna sjönk med 25 procent 2009 – från 2008-års 65 miljoner till 49 miljoner kronor. Men allt var inte nattsvart. – Upplagemässigt ökade vi, både vad gäller lösnummer- och prenumerationsaffären, säger Ulrika Saxon, vd på Bonnier tidskrifter.


Ämnen i artikeln:

Ulrika SaxonBonnier Tidskrifter

Ulrika Saxon, vd Bonnier Tidskrifter. Foto: Tobias Rydergren.

Bonnier tidskrifter omsatte drygt 1,2 (1,3) miljarder kronor under fjolåret. En minskning med 7,9 procent mot föregående år. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 13 miljoner kronor, vilket kan sättas i relation till de 59 miljoner som bolaget drog in under föregående år.

Koncernbidraget från Bonnier Annons ab, som sköter annonsförsäljningen åt Bonnier Tidskrifter, uppgick till runt 13,5 miljoner kronor 2009. Föregående år låg samma siffra på 37,3 miljoner kronor.

– Förra året var ett print-annons-kris-år som vår bransch aldrig tidigare har skådat, säger Ulrika Saxon.

Antalet anställda inom koncernen ökade en aning trots krisåret. Men det beror på övertagandet av tidningen Stockholm City, menar Ulrika Saxon. Sett till den övriga verksamheten drogs personalstyrkan ned.

– Vi införde anställningsstopp under fjolåret så egentligen har antalet anställda minskat, säger hon.

Det stora tappet i annonsintäkter medförde en omstrukturering av annons- och marknadsavdelningarna. Det medförde en positiv effekt och bromsade de värsta följderna av krisen.

– Vi kom ganska lindrigt undan, och hittills i år har vi sett en återhämtning av marknaden. Vi är fortfarande inte tillbaka på 2007 och 2008-års rekordnivåer men vi har helt klart passerat botten, säger Ulrika Saxon.

2010 ser ut att bli ett klart bättre år för koncernen och målsättningen är att ta igen en del av de förlorade intäkterna under 2009. Besparingsåtgärderna har fått effekt och framöver kan det återigen bli aktuellt att öka personalstyrkan.

– I förlängningen är planen att häva anställningsstoppet. Vi startar ju också nya produkter i år, som tidningen S och Yourlife, säger Ulrika Saxon.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.