Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Annonsörer får blogga på Icakuriren

Publicerad: 21 April 2009, 14:34

Icakuriren inför ett nytt annonsformat när de idag lanserar sin nya sajt. Annonsörer är välkomna att lägga in recept i databasen och starta egna bloggar. – Det pågår ett maktskifte från print till webb och vi måste kunna matcha det, säger Sanna Wijkström, ansvarig för strategi och annonsförsäljning på icakuriren.se.


Ämnen i artikeln:

IcakurirenÅsa Lundegård

Åsa Lundegård, chefredaktör på Icakuriren.

Det har tagit över ett år för Icakuriren att bygga om sin sajt. Men nu är den klar och innehåller såväl nya annonsformat som användarmöjligheter.
De nya annonsformat som erbjuds Icakurirens storkunder är att få lägga in egna recept i receptdatabasen och starta egna bloggar på sajten. En av de kunder som tar den möjligheten redan från start är Kronfågel.

Vad det kostar går dock inte att säga, enligt Sanna Wiljkström, som jobbar med strategi och annonsförsäljning på icakuriren.se.
– Vi har inte satt ett särskilt pris utan ska känna oss fram. Detta gäller stora kunder och är ihopvävt i en mycket större affär. Vi ser det inte som separata produkter utan som en del i vår totala digitala affär.
Enligt henne är det lika mycket en positionering som drivs fram av marknaden som ett sätt att hitta nya intäkter.
– Marknaden efterfrågar något nytt. Vi har hittills bara kunnat erbjuda traditionella bannerannonser. Vi måste ta en nya marknadsposition och öppna upp för nya intäktsmodeller. Mycket printannonsering går över till webb och det måste vi kunna matcha.

Chefredaktör Åsa Lundegård är positiv till de nya annonsformaten:
– En partnerblogg kan självklart vara jätteintressant för våra användare. Det viktiga är att skilja ut det redaktionella från partnermaterialet så att det blir tydligt för läsaren, säger hon och betonar att både partnerbloggar och sponsrade recept noggrant ska annonsmärkas.

Enligt henne är alternativa annonsformat inte lika känsligt på webben som  i papperstidningen.
– Nätet är en annan miljö och du kan lätt sklja dem åt på ett annat sätt. Det finns en stor möjlighet att gå annonsörerna till mötes med kreativa annonsformat på webben, säger Lundegård.

Bloggverktyget och nya diskussionsforum är också en av de redaktionella storsatsningarna tillsmmans med nya sätt att söka i receptdtabasen.
– Vi vill öka möjligheterna för användarna att stanna längre på sajten, säger chefredaktör Åsa Lundegård.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

IcakurirenÅsa Lundegård

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.