Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Annonsörer vinnare i gratiskriget

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Medierådgivare som Resumé pratat med är positiva till Bonniers nya gratistidning. Konkurrensen kommer att drabba priserna på dagspressannonser i Stockholm, tror experterna.


- Jag tycker att det är en okej tidning, men den innehåller för få in- och utrikes nyheter. Tidningen skulle ju vara fokuserad på nöjen, men den är lite för lättsam, säger Johan Emtefall, printchef på Initiative Universal.Han ser distributionsformen som en knäckfråga för tidningen:- De kommer inte att ha råd med kolportörer. Men jag tror att de kan konkurrera med Metro om de är uthålliga och inte ger upp efter en eller två månader. Jag tror att de har musklerna för det, säger Johan Emtefall.Mediebyråveteranen Johan Drakenberg på Carat efterlyser tydligare ingångar för annonsörer.- Jag satt just och försökte få tag i en annonssäljare utan framgång. De är otydliga vad gäller annonsering, vilket är lite förargligt! Men ett bra förstanummer, välmatat trots sitt lilla omfång, säger Drakenberg.Johan Drakenbergs egen uppskattning från tunnelbaneresan in till kontoret är att två tredjedelar av pendlarna läste Stockholm City.- Det ryktas att de har en distribution på 240.000 ex. Jag tror att man på Bonnier räknar med en marknadsvändning under det 2:a kvartalet, och att man nu köper sig räckvidd och en relation till Stockholmarna. Men jag befarar att marknadsvändningen tar längre tid.- Metro kommer att bli trängd. Den stora vinnaren är annonsörerna. Priserna pressas och en ny aktör dränerar marknaden. Mediebyråerna har minskat sina medieinvesteringar i Storstadspress under september månad med 22 procent hittills i år, jämfört med samma månad förra året, säger Johan Drakenberg.

Jessica Claesson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.