Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Annonsörerna förlorar miljoner på busstrejken

Publicerad: 4 Juli 2008, 13:32

Annonsörerna som köpt reklam på bussarna riskerar att förlora miljoner på grund av busstrejken.  – Strejk räknas som force majeure, men vi ska förstås göra vad vi kan för att kompensera annonsörerna, säger Maria Skoglund, vd för Clear Channel.


Busstrejken kostar annonsörerna miljoner. Foto: Scanpix.

Clear Channel säljer all reklam på SL-bussarna i Stockholm. Under de intensiva sommarveckorna, fyllda av evenemang, är bussarna attraktiva annonsplatser för många annonsörer.
– Utrymmer på bussarna bokas långt i förväg. Vi behöver minst tio dagar för att hinna få upp materialet, säger Maria Skoglund.
Av den anledningen har heller inte strejken hunnit få någon effekt på Clear Channels försäljning.
Men för annonsörerna är förstås läget det omvända.
– Strejk räknas som force majeure och vi har egentligen inte någon skyldighet att kompensera våra annonsörer. Men vi ska i förstås göra allt vi kan. I första hand ska vi låta annonserna sitta kvar längre på bussarna. Ett annat alternativ är att erbjuda utrymme vid ett senare tillfälle, säger Maria Skoglund.

Hur mycket omsätter ni under en sådan här period som när strejken pågår?
– Vi kommunicerar aldrig några siffror. Men det handlar i alla fall om miljoner under en vecka för bussarna, så mycket kan jag säga, säger Maria Skoglund.

Vad betyder det långsiktigt för er?
– Det betyder nog inte så mycket eftersom busstrejker förekommer så sällan.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.