Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Annonsörernas krav på Margaux: Rensa bort våra tidigare samarbeten från flödet

Publicerad: 8 november 2022, 12:53

Westfield Täby centrum kräver att tidigare samarbeten rensas från Margaux Dietz flöde.

Kritikstormen kring Margaux Dietz fortsätter. I helgen meddelande flera varumärken att de bryter samarbetet med influencern. Nu kräver Westfield Täby centrum, som tidigare haft ett samarbete med Margaux Dietz, att hon tar ner innehåll och samarbetsinlägg där de syns. Inlägg med hennes tidigare samarbetspartners Elexir Pharma och Revolution Race har också tagits bort. ”Vi har långvariga relationer med många av våra partners. Och vi är fast beslutsamma att ta oss igenom den här krisen” skriver Josefin Lindblad på Margaux Dietz AB i ett melj till Resumé.

Ämnen i artikeln:

Margaux DietzRevolution RaceNyheter

Stina Eriksson

s.eriksson.resume@resume.se


Det har riktats hård kritik mot Margaux Dietz sedan hon i torsdags publicerade en video på sin Youtubekanal där hon filmar en blodig man utanför sin dörr, och låter sin son peta på honom, innan hon ringer polis. I helgen meddelade klädmärket Stronger, prosecco-märket Minetto, skönhetsvarumärket Lumene och kosttillskottsföretaget Elexir Pharma att de avbryter samarbetet med Margaux Dietz.

På sociala medier har folk rasat i kommentarsfältet mot varumärkena som samarbetar med Margaux Dietz och krävt att de ska avbryta samarbetet. Westfield Täby centrum svarar nu på kritiken och meddelar att de krävt att Margaux Dietz tar ner tidigare samarbetsinlägg med dem. 

I kommentarsfältet på två av sina inlägg skriver de:

”Vi har inget pågående samarbete med Margaux Dietz, däremot hade vi ett tillfälligt samarbete i samband med lanseringen av Westfield Täby centrum som nu är avslutat. Vi ser mycket allvarligt på händelsen och eftersom beteendet strider mot våra värderingar kommer vi inte att inleda något nytt samarbete med Margaux Dietz och att hennes innehåll från vårt centrum ska avpubliceras omgående. Med vänliga hälsningar, Westfield Täby Centrum”.

När Resumé tittar igenom Margaux Dietz flöde på Instagram syns det mycket riktigt att hon raderat ett betalt inlägg från Westfield Täby centrum, som publicerades långt före videoskandalen. Betalda inlägg med friluftsvarumärket Revolution Race och Elexir Pharma har också tagits bort från Margaux Dietz Instagram. På Elexir Pharmas Instagram skriver de så här i kommentarsfältet:

”Vi tar självklart helt avstånd från klippet och kommer inte göra några fler samarbeten med profilen i fråga. Hälsningar, Elexir Pharma”

– Vi har gjort ett samarbete tidigare under hösten som nu är borttaget. Vi har inga pågående eller planerade samarbeten framåt, säger Nils Lindgren, marknadschef på Elexir Pharma.

Hur stor varumärkesskada kan historiska inlägg göra för er?
– Det är ingenting som jag vill spekulera i. Vi blickar framåt och har många spännande kampanjer och projekt under 2023 som vi väljer att fokusera på.

Kommer ni att se annorlunda på att arbeta med influencer marketing i framtiden?
– Nej det är ingenting som vi kommer att göra, utan vi kommer precis som tidigare titta på alla framtida samarbeten individuellt och utvärdera varje kreatör för att hitta den bästa matchen för vårt varumärke.

I ett mejl till Resumé skriver Josefin Lindblad, vd för Margaux Dietz AB:

”Vi har en välfungerande dialog med våra kommersiella partners och finns hela tiden tillgängliga för deras frågor och funderingar. Det är så klart inga samarbetspartners som står bakom filmen, men jag tror att många står bakom idén om att människor kan lära sig av sina misstag och göra rätt för sig. Min bild är att många varumärken också har en förståelse och inte sällan egna erfarenheter av att befinna sig på insidan av svåra och stormiga situationer. Vi har långvariga relationer med många av våra partners. Margaux har själv haft för vana att stå upp för de varumärken hon representerar även i stunder när de har haft det svårt. Det är något som vi märker skapar stabilitet i denna oroliga situation. Och vi är fast beslutsamma att ta oss igenom den här krisen. Man lär sig och utvecklas av misstag och det enda Margaux och vi som bolag kan göra i det här läget är att försöka ställa saker till rätta. Det går inte att göra misstag ogjorda men det går att bättra sig.”

Resumé söker Westfield Täby centrum och Revolution Race.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev