Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Annonsörföreningen kritisk till TV4 Plus

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

En vuxen målgrupp i storstäder med en övervikt på män. Det kommer att bli TV4 Plus målgrupp. Men Annonsörföreningens vd Anders Ericson varnar för att TV4 får en dominerande ställning.


Från start finns det tre priser för en reklamspot i TV4 Plus: 5 000, 10 000 och 15 000 kronor kommer 30 sekunder att kosta beroende på när reklamfilmen visas.- Jag tror att kanalen inledningsvis kommer att dela annonsörer och mediebyråer i två läger. De som är siffernissar och bara köper rating kommer inte att köpa reklam i den nya kanalen. Det kräver en känsla för tv för att köpa i den nya kanalen, säger Johan Eidmann på Audumbla Bizkit.En ny kanal kan vara både positivt och negativt ur ett annonsörsperspektiv. Å ena kommer de nya programmen att hitta nya tittare vilket gör att vissa grupper, till exempel män, kommer att kunna träffas effektivare. Samtidigt blir själva köpprocessen mer komplex.Det finns också de som varnar för att TV4 kan få en för dominant ställning på tv-reklammarknaden.- Det är olyckligt att TV4 stärker sin redan starka ställning. Den nya kanalen skapar ett tuffare klimat för trean och femman. Den redan glest utsatta tv-reklammarknadens starkaste aktör stärker sin makt, säger Annonsörföreningens vd Anders Ericson.I veckan har den nya kanalens tablå presenterats för mediebyråerna. Här är huvuddragen. TV4 Plus kommer från start att sända mellan 17 och 24 måndag till fredag. På helgen börjar sändningarna två timmar tidigare. Under de första timmarna kommer tablån att vara identisk från dag till dag.Kanalen kommer inte ha några hallåor utan hållas samman med 15 minuter långa sportsändningar klockan 18, 20 och 22. På helgerna blir det mycket sport. Tipslördag som även visas på TV4 kommer att visa samma match i TV4 Plus. Dessutom visas fotboll från Tyskland och Brasilien på söndagarna.På fredagarna blir det musikprogram och en musikfrågesport mellan 20 och 22. Varje dag kommer ATG och Svenska Spel att göra två program. Ett förhandsprogram som är en halvtimme långt och ett efterprogram som är 45 minuter. Produktionen kommer att skötas av Svenska Spels produktionsbolag Onside och ATG:s motsvarighet Kanal 75.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.