Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 8 november 2007, 12:21
En undersökning bland Annonsörföreningens medlemmar visar att annonsörerna öppnar plånboken nästa år. Tre av fyra tillfrågade företag bibehåller eller ökar sin reklambudget under 2003.
- Resultatet av undersökningen talar sitt tydliga språk - botten är nådd för reklaminvesteringarna. Under 2003 går annonskonjunkturen sakta men säkert, mot ljusare tider. Jag tror att reklaminvesteringarna under nästa år ökar med två procent, säger Anders Ericson, vd på Annonsörföreningen i ett pressmeddelande idag. Annonsörföreningen har frågat sina medlemsföretag om de avser att öka, minska eller bibehålla sina investeringar i marknadskommunikation under nästa år.Samtliga av Annonsörföreningens medlemsföretag som under år 2002 haft en marknadsbudget om minst 20 miljoner kronor har tillfrågats och drygt hälften har svarat. Hela 23 procent säger att de har för avsikt att öka investeringarna, medan 53 procent ska bibehålla budgeten på samma nivå som i år. Minskar gör 12 procent och lika många uppger att de ännu inte är klara med budgetarbetet och därför inte kan besvara frågan.
Pia Grahn